Ja.

Via de slokdarm komt alcoholische drank in de maag terecht. Via de maagwand wordt 20% van de alcohol in het bloed opgenomen. In het begin van de dunne darm wordt de meeste alcohol opgenomen. Bij een lege maag duurt het 10 tot 30 minuten voordat de alcohol in het bloed zit. Bij uitvoerig eten kan de opname in het bloed wel een uur later.

De hoogste concentratie alcohol in het bloed treedt bij sterke drank op na 3 kwartier tot een uur. Bij bier duurt dat langer. Door de hoeveelheid vocht wordt de alcohol in bier langzamer opgenomen. In die tijd is het lichaam de alcohol al weer aan het afbreken. Daardoor krijg je bij bier lagere concentraties alcohol in het bloed dan bij sterke drank.

Zwak alcoholische dranken die veel water bevatten worden langzamer opgenomen dan sterke drank. Warme dranken en dranken met koolzuur (zoals champagne) worden sneller opgenomen.

Water gaat het snelst door de maag, maar lest niet het beste je dorst omdat water maar langzaam door het lichaam wordt opgenomen. Dat merk je aan het klotseffect in je darmen nadat je een flinke beker water hebt gedronken.

De opname van vocht door het lichaam wordt versneld door koolhydraten en mineralen. De snelheid is afhankelijk van de concentratie van de drank. Een hoge concentratie betekent een tragere opname. Dranken met een concentratie van 6 tot 8% koolhydraten worden het snelst door het lichaam opgenomen.

Het is dus inderdaad zo dat alcohol sneller in het bloed wordt opgenomen dan water.
Amadea
8 jaar geleden
Alcohol is samen met Vitamine B12 vrijwel de enigste stof die direct vanuit de maag in het bloed kan worden opgenomen. Vandaar dat je snel teut raakt indien je op een lege maag alcohol consumeert.

Water is een voedingsstof en gaat eerst naar de maag. De maaginhoud wordt vervolgens beetje bij beetje bewerkt en afgevoerd naar de dunne darm. Het voedsel blijft hier zo'n 3-6 uur in je buik en door enzymen wordt het verder verwerkt en samen met de lever en de pancreas, wordt het voedsel zo goed verteert dat het lichaam er ook iets aan heeft. Alle wat niet verteerd is, wordt doorgestuurd, als een waterige brij, naar de dikke darm en hier pas wordt het water eruitgehaald en door het bloed opgenomen.

Zodra de alcohol echter in de maag belandt, zal een groot deel hier al in het bloed worden opgenomen, de resterende giftige stof zal in de lever verder verwerkt worden.
Alcohol zal dus eerder in het bloed zitten dan water!

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002070.html
amc