Hoe kan het bij rode wijn dat het bij de een wel een paarsrode kleur afgeeft op de lippen en bij de ander niet?

8 jaar geleden
in: Dranken
1.7K
Amadea
8 jaar geleden
Drinken ze precies dezelfde wijn? Anders zou ik denken dat de een een goedkope soort drinkt, waar kleurstof in zet. En de andere een dure zuivere soort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lucky lips :) Droge lippen en rode wijn geven een merlot smile .

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de gevoeligheid van de persoon voor de in de wijn aanwezige kleurstoffen.
Dat is net zoiets als mensen die asperges eten. De ene ruikt dit de volgende dag aan zijn plas en de andere heeft daar geen last van.
Als twee personen van dezelfde fles wijn drinken is het dus perfect mogelijk dat persoon 1 gekleurde lippen heeft en de tweede helemaal niets ondervind.
Welke stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn? Dat hangt helemaal af van de gevoeligheid van de persoon in kwestie voor het ene of andere stofje. Als ik het zou moeten vergelijken zou ik zeggen dat is zoiets als een allergie, de ene allergie is niet gelijk aan de andere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ene rode wijn geeft meer kleur af dan de ander. Dit heeft niet louter en alleen te maken met de kwaliteit van de wijn, maar meer met de leeftijd en het druivenras. Druiven met dikke schillen (en meer tannine) doneren vaker meer kleur aan je gebit dan collega’s met een dunne schil. Ook komt het kleurverschijnsel vaker voor bij jonge wijnen dan bij oude, gerijpte wijnen.

Dus wil je van te voren zeker weten dat je mond niet blauw wegtrekt dan kies voor een lichte rode wijn zoals bijvoorbeeld pinot noir.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar de vraag is niet waarom de ene wijn meer kleur afgeeft dan de andere, maar waarom de ene persoon van dezelfde wijn wél paarsrode lippen krijgt en de andere persoon niét.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zullen we te weten komen wanneer jij een antwoord op je vraag krijgt: "Drinken ze precies dezelfde wijn? "