Hoe oud moet je zijn om wijn te maken?

Op school maak ik voor een project wijn, door vruchtensap te gisten, ik ben zelf nog geen 18, mag dat dan wel? En zou ik zodra het klaar is het wel mogen proeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Antwoorden (1)

Wijn of bier maken voor eigen gebruik mag je doen. Daar komen namelijk geen giftige of anderszins gevaarlijke stoffen aan te pas.

Maar je mag het resultaat van je brouwsel in het openbaar pas drinken als je 18 bent.
Neem het dus mee naar huis en drink het daar alleen als je toestemming hebt van je ouders.

Toegevoegd na 8 uur:
Een correctie op het tweede deel van mijn antwoord (zie brontekst):

"Het gratis verstrekken van alcohol in een ‘thuissituatie’ of een 'niet voor publiek toegankelijke plaats' is niet strafbaar. Jongeren onder de 18 jaar kunnen daar dus geen boete krijgen o.g.v. artikel 45 Drank- en Horecawet."

De school is op een gewone schooldag geen 'voor publiek toegankelijke plaats'. Dat betekent dat je op een 'gewone schooldag' op school de wijn wel mag drinken, ook als je nog geen 18 bent, maar alleen als dit niet verboden is door of namens de schoolleiding (bestuur/directie/leraren). De school bepaalt in dit geval dus of het mag en het is goed als de regels hierover worden vastgelegd in het schoolreglement.
Het lijkt me uitermate belangrijk dat de school de ouders goed informeert over haar 'alcoholbeleid'.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovendien vindt het plaats in het kader van lessen (biologie of scheikunde, neem ik aan). Die moet je volgen en dus hoor je ook mee te doen aan de proeven. De docent lijkt mij verantwoordelijk; die moet voorkomen dat omwonenden zich over luid gelal en gehik gaan beklagen :)
ps de schoolleiding is eindverantwoordelijk en zal dit vast wel (hoop je dan) met de inspectie hebben besproken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Alcohol is wel een giftige stof, en vanaf bepaalde concentratie ook brandbaar en gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mee naar huis nemen wordt lastig als je het niet (openbaar) in je bezit mag hebben :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@computoon
Kan me spreken van openbaar in een klaslokaal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt het trouwens in het geheel onjuist drinken in het openbaar mag niemand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh excuus dat is waarschijnlijk een gemeentelijke bepaling.
Computoon
8 jaar geleden
Over het al dan niet mogen drinken op bepaalde openbare plaatsen kan inderdaad de gemeente wat regels opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Is een school openbaar? Een openbare school wel in ieder geval :-).
Misschien is het woord niet goed gekozen. Want bij openbare gebouwen denken we eerder aan overheids- en semi-overheidsgebouwen als het gemeentehuis, de bibliotheek en het gemeentelijke zwembad. Maar hoe dan ook: op school is het bestuur ervoor verantwoordelijk dat de wetten worden gehandhaafd en daar moeten directie en leraren op toezien. Een school is dus wat dit betreft niet vergelijkbaar met thuis, waar een ouder aan een minderjarig kind wel kan toestaan alcohol te consumeren.
Computoon
8 jaar geleden
Jongeren en alcohol
\Onderstaande tekst heeft als bron: http://www.alcoholvrijeomgeving.nl/omgeving/school/wat_zegt_de_wet.html "Wat zegt de wet? Op 1 januari 2014 is de Drank- en Horecawet gewijzigd. In het kort hield deze wijziging in dat de leeftijdsgrens voor zwak-alcoholhoudende dranken (bier, wijn en mixdranken) werd verhoogd van 16 naar 18 jaar. (...)
Verder zijn jongeren onder de 18 jaar o.g.v. artikel 45 Drank- en Horecawet strafbaar wanneer zij in het openbaar alcoholhoudende dranken in hun bezit hebben. Dit verbod geldt op alle voor het publiek toegankelijke plaatsen (met uitzondering van levensmiddelenwinkels en slijterijen), dus op de openbare weg, overdekte winkelstraten, in parken en ook in de horeca. Het is voor jongeren onder de 18 jaar niet strafbaar om in de privésetting (bijvoorbeeld de thuissituatie) alcohol in bezit te hebben. Voor jongeren onder de 18 jaar is bezit van alcohol op voor publiek toegankelijke plaatsen met de nieuwe wet dus strafbaar. Een schoolgebouw wordt echter tijdens een normale schooldag NIET beschouwd als een voor publiek toegankelijke plaats. Wanneer mensen van buitenaf welkom zijn, bijvoorbeeld bij een open dag, de diploma-uitreiking of een eindexamenfeest, wordt de school wel gezien als een voor publiek toegankelijke plaats. 1. De regelgeving in de ‘thuissituatie’ en 'niet voor publiek toegankelijke plaatsen'
Het gratis verstrekken van alcohol in een ‘thuissituatie’ of een 'niet voor publiek toegankelijke plaats' is niet strafbaar. (...) 2. Alle andere gevallen
Wanneer het verstrekken van alcohol echter 'bedrijfsmatig' is, er voor betaald moet worden of er een ander soort vergoeding wordt gevraagd, is een Drank- en Horecavergunning of een ontheffing van de burgemeester nodig. Maar ook mét zo'n vergunning of ontheffing mag geen alcohol aan jongeren onder de 18 jaar verstrekt worden. Als dat gebeurt is de verstrekker strafbaar.
Jongeren onder de 18 jaar die op zo'n 'voor publiek toegankelijke plaats' in het bezit zijn van alcohol kunnen zelf ook worden bestraft (boete €45 als je onder de 16 bent en €90 als je 16 of 17 bent). Andere voorbeelden van plaatsen waar een school mee te maken krijgt:
- (...)
- Externe locatie voor schoolfeest: voor publiek toegankelijke plaats Nota bene: het begrip 'voor publiek toegankelijke plaats' is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Er is op dit moment nog geen jurisprudentie over deze term in art. 45 Drank- en Horecawet."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik haal eruit dat het op een school dus mag. Dat is verre van een "voor publiek toegankelijke" plaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Althans in een klaslokaal op een schooldag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus het mag in de situatie die vrager schetst, of lees ik het nou verkeerd
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Meestal hebben scholen in het leerlingenstatuut iets staan over drank en drugs (en roken) over het algemeen staat daarin dat het niet mag.
Computoon
8 jaar geleden
MrTomaat: m.i. lees je het correct. Ik heb mijn antwoord aangepast. "Het mag tenzij het door/namens de schoolleiding verboden is". Ik vermoed dat verschillende scholen hierover intussen al iets in hun schoolreglement hebben staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn ervaring van de middelbare school, is dat we na alcohol te hebben gedestilleerd, één a twee drupjes pure alcohol (ethanol) hebben geproefd.
Ik mag toch aannemen dat, wanneer men op school zelf wijn maakt bij wijze van experiment, het proeven ook tot een minuscuul slokje beperkt zal blijven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@computoon Dat laatste zal idd gelden. In elk schoolreglement zal staan dat het nuttigen van drank door leerlingen (en personeel?!) vast verboden is, net als dronken op school aankomen.