Kan een poltiehond alcohol ruiken?

Bijvoorbeeld bier in dicht blikje/flesje

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
4.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/sniffer-dog-is-so-good-at-finding-booze-774127
http://www.encyclopedia.com/topic/Detection_dogs.aspx Ja, maar zover ik weet zijn er in Nederland geen 'alcohol honden' getraind.
Ook een beetje nutteloos, bier is gewoon in de supermarkt te koop.

Antwoorden (2)

Ja op zich kunnen ze ook dat ruiken en helemaal als ze daarop getraind worden eerst!
Elke stof heeft een 'geur' door de moleculenmolen en haar- structuur die de geur van stoffen bepaalt en een hond kan deze op den duur steeds exacter herkennen door training ;)
Het geurspectrum ( vooral bij de herders en jachthonden) is ongekend groot.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ja, ook een gesloten blik is voor een hond niet steeds veilig ;) Hier onze vorige hond die ALLES bijna kon openen en ruiken ;)

http://www.imgdumper.nl/uploads9/5719b7ec2b505/5719b7ec0dbce-myra_prooi.jpg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Hierbij wel de toevoeging dat blik wel degelijk geurvrij is. De hond kan natuurlijk wel de residuen ruiken die vanuit fabricage aan de buitenkant zijn bljiven plakken. Dat is waarop honden ook getraind worden. Glas is echter ook ondoorlaatbaar voor gassen en vocht (net zoals metaal). Echter, de sluiting van glas (tenzij het ampullen zijn) is dat absoluut niet. Dus bier kunnen ze wel goed ruiken. En je hebt helemaal gelijk dat honden daar zéér goed op getraind kunnen worden. Echter geen +. Geen idee wat je bedoelt met molekuulmolen en haar structuur. Ik denk dat je bedoelt dat elke stof door de unieke samenstelling een unieke geur heeft waar honden op getraind kunnen worden.
In principe kan je het zo gek niet bedenken of een hond kan erop worden afgericht. Een hond ruikt al tienduizend keer beter dan een mens omdat bij het dier een extra grote ruimte in de hersenen hiervoor bestemd is. Waar de mens voornamelijk visueel is ingesteld, is bij de hond het reukvermogen het belangrijkste zintuig.

Indien een puppy dagelijks een buisje dat met een bepaalde stof belucht is, onder zijn neus krijgt en weet dat hij beloond wordt als hij het buisje naar zijn baas terugbrengt, zal hij er zijn best voor doen en blijven snuffelen tot hij het vindt. Ik heb het hier over een 'hij' maar meestal zijn het juist de teefjes die hier heel goed in zijn. Uiteraard moet de hond ook het juiste ras hebben om te kunnen trainen...niet elke hond werkt graag voor de baas ;-) Je hebt er heel eigenwijze exemplaren tussen of gewoon luie honden.

Meestal worden herdershonden voor speurwerk gebruikt, vanwege de grote,lange snuit, die meer geurreceptoren bevat dan een kort snuitje én omdat hij graag werkt voor zijn baas. Een herdershond bevat wel ca. 225 miljoen geurreceptoren (geurontvangers) en is na de bloedhond de beste speurhond, De bloedhond is echter de beste want die heeft ca. 300 miljoen geurreceptoren! De mens heeft er slechts 5 miljoen.

Ze worden op specifieke geuren getraind en niet alleen door de politie gebruikt om bijv. lichaamsgeuren, geld, explosieven/wapens en drugs te ontdekken, maar zo zijn er ook honden die bijv. door makelaars gehuurd worden omdat ze op het ontdekken van houtrot getraind zijn. Ook zijn er honden die getraind zijn op 'stoffen die een brand doen veroorzaken' ...de brandweer gebruikt hen om de brandhaard te ontdekken. Zelfs ongediertebestrijders gebruiken speurhonden die getraind zijn om bijv. bedwantsenplekken te ontdekken of honden die getraind zijn om de geur van kortsluiting te herkennen en waar energiebeheer gebruik van kan maken.

De geur van alcohol zal zo'n hond, die hierop is afgericht, dan ook kunnen leren herkennen. Ook al is het blikje nog gesloten, dan hangt er voor de hond toch de specifieke alcoholgeur aan vanuit de fabriek waar het blikje gevuld werd. Ze worden ook nog eens op een tray geplaatst, tussen meer blikjes die de geur dan ook nog eens versterken.
amc
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Geurepiteel: De maat hiervan is doorslaggevend, niet de hersenen.
http://www.calmingsigns.nl/opvoeding/speuren
amc
7 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat de hersenen doorslaggevend zijn. Het reukvermogen is echter wel het belangrijkste onderdeel van de hondenhersenen en hiervoor is dan ook extra ruimte in de hersenen aanwezig. De reukhersenen zijn dan ook bij de hond groter en in vergelijking met de mens nemen ze 10% in beslag...bij de mens slechts 1%. Honden voelen bijv. zelfs aan of een geur van links of recht komt en daarom kunnen ze een spoor ook goed volgen.