Is pils bier?

Kijk, ik weet het verschil tussen pils en bier wat betreft de verschillende gistingsprocessen. Ik weet ook van de historie (Plzeň etc.). Maar is pils nu een biersoort, of is het iets aparts, naast bier.
M.a.w. mag ik bijv. Heineken of Grolsch bier noemen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Het beste antwoord

Pils is een soort bier, dus ja. En Heineken en Grolsch zijn dus inderdaad gewoon bier te noemen zonder ruzie te krijgen :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bier is de algemene soortnaam voor dranken die gebruik maken van het brouwprocédé met gisting. Daarvan is “pils” de meest geproduceerde soort(meer dan drie kwart van de wereldproductie). Pils wordt genoemd naar de stad Pilsen in Tsjechië, vanwaar dit type blond bier oorspronkelijk afkomstig is.

Wat pils onderscheidt van andere biersoorten, is dat het een bier is van “lage gisting”, wat betekent dat de gisting gebeurt bij lage temperatuur. Soorten bier van “hoge gisting”, typisch voor Engelse bieren, worden gebrouwen met behulp van andere soorten gist. Daarnaast zijn er nog bieren met spontane gisting, waarbij andere grondstoffen worden gebruikt. Daartoe behoren heel wat typisch Belgische bieren zoals Lambic, Geuze, Kriek enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle pils is bier, niet alle bier is pils.

De verwarring ontstaat denk ik doordat veel Nederlanders alle bier 'pils' noemen. Als ik bij een café een pils bestel, maar toevallig eerder nog een ander soort bier had gedronken, gelooft de barman/ober me ook nooit. Ze vragen dan extra "bedoel je een 'gewoon biertje'?" Ik zucht dan maar weer even. Als ik pils zeg, bedoel ik pils, niet witbier, bokbier, triple etc. Net zoals ik geen rosé bestel als ik witte prosecco wil.

Maar de ober kan ik het niet echt kwalijk nemen, die heeft waarschijnlijk al honderd keer meegemaakt dat iemand zei "doe mij nog maar een pilsje" onder het wijzen naar zijn lege witbierglas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en nee je mag heineken geen bier noemen :)