Hoe kun je het alcoholpercentage meten in eigengemaakte likeur?

Daar ben ik nu mee bezig, maar voordat ik al mijn kleinfruit er aan waag wil ik het eerst met kleine hoeveelheden proberen. Dit houdt in dat de rest van mijn fruit in de vriezer moet, en ik later de diepgevroren vruchten bij zal moeten voegen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er dan ook meer water/vocht in de uiteindelijke drank zal komen, en daarmee het alcoholpercentage ook naar beneden gaat. Klopt dat?

Die wat ik nu al heb geprobeerd is in weckflesjes van 200 ml waarvan ik verse bessen meteen van de struik (gewassen en afgedept) heb gebruikt.

Wat ik dus graag wil weten is of het alcoholpercentage bij gebruik van diepgevroren bessen ook heel ver achteruit gaat, en hoe ik dat evt. kan meten.

Ik heb wel wat rekenformules daarvoor gevonden, maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik allesbehalve een kei in rekenen ben, dus misschien dat er een simpeler manier voor is om het alcoholpercentage te berekenen zonder daarvoor meteen dure apparatuur voor te moeten aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Het beste antwoord

Met een alcoholmeter....

Toegevoegd na 2 uur:
(niet verwarren met de apparaten die de politie gebruikt...)