Koffiezetten Senseo

Vraagje, als ik een bakkie koffie wil leuten zet ik de senseo aan. Eerst een hoop geborrel voordat je een keuze kan maken voor 1 of 2 bakkies koffie. Als ik dan perongeluk 1 kopje kies ipv 2, waarom kan ik dan niet meteen nadat hij klaar is met het "geven" van 1 kopje koffie niet meteen nog één bakje koffie kiezen. MAAR als ik nou wél meteen een keuze had gemaakt voor 2 kopjes koffie had ie wel in 1 keer doorgelopen...

Je zou dan denken/zeggen dat de senseo altijd voor 2 kopjes koffie kookt, waarom kun je dan niet meteen na het tappen van 1 kopje koffie niet METEEN nog 1 kopje koffie tappen??

Ik hoop dat de vraag enigzins duidelijk omschreven is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh, smijt die senseo de deur uit en ga lekker ouderwets terug naar het pruttelapparaat... Er gaat niets boven het nostalgische gepruttel, de heerlijke geur en het nog lekkerder bakje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
samen verschillen C4th ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd smaken verschillen, maar C4th heeft wel gelijk wat betreft de lekkere koffiearoma geuren :D

Het beste antwoord

Je vraag is heel duidelijk hoor ;)

Ik zal proberen uit te leggen hoe het werkt, en hoop dat het ook duidelijk is voor je:

Als je het goed hoort (na het zetten van een bakkie koffie) hoor je, gesis, geborrel en ijzerachtig geluid. Het gesis is het leeg maken van de heet waterleiding (het laatste beetje wat er uit stroomt), het geborrel is het opnieuw verwarmen van het water (vergelijk dit met een waterkoker, want als een waterkoker klaar is en je wacht een paar seconden, dan is hij niet direct klaar, het moet opnieuw heet gemaakt worden), het ijzerachtig geluid is het herstellen van de pers-kop (die is vacuüm gezogen, probeer de deksel maar eens te openen als hij net, dus echt net klaar is).
Dit allemaal kost even tijd.

Of je nu voor 1 of 2 bakjes koffie kiest, beiden moeten het proces afmaken. Wat bedoel ik met proces: Als je een computer aanzet kan je hem ook niet direct uitzetten, je moet eerst wachten totdatie is opgestart, dan pas kan je hem uitzetten (er is wel een truc voor: 4 tot 5 sec de aan/uit knop ingedrukt houden. 1... 2... 3... 4... UIT :). Een senseo heeft ook een computertje/printplaatje die een aantal acties uit moet voeren. Als je de senseo/computer uit zet moet deze ook weer opnieuw opstarten/opwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat hij het water wel opnieuw moet verwarmen. Na een halve minuut is dat water al flink afgekoeld.

Dus moet hij dat opnieuw verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft met het verwarmingselement te maken. De standaard is dat het element opwarmd voor anderhalf kopje koffie. Op het moment dat je voor 2 kopjes kies dan zal het element bijverwarmen in de tijd dat hij dat eerste anderhalve kopje koffie geeft...

Het zijn echt seconden. Maar bij twee kopjes koffie start de senseo iets later dan bij 1 kopje koffie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Senseo kan toch niet weten of je de 2e keer 1 of 2 kopjes wilt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lieve marianne, Met alle respect, Senseo koffie is toch geen koffie! Als je dan al een echte kopje koffie wil, koop dan een Nespresso apparaat. Voor thuis de beste oplossing voor echte koffie.
Aangaande je probleem, je zet een kopje leut om even te genieten, niet om je te haasten. Laat het apparaat dan ook zijn tijd nemen.
Was het ooit de bedoeling geweest van de fabrikanten om alles supersnel te laten lopen dan had het apparaatje wel de STRESSEO geheten. ;-)