alcohol percentage bier/jenever

gisteravond een discussie gehad of het alcoholpercentage als je bier en de alcohol zou kunnen scheiden en het zelfde bij jenever.
dan zit er in bier ongeveer net zo veel alcohol als in jenever.
in een glas bier hou je volgens mij dan ongeveer 11 cc puur alcohol over en jenever ongeveer 12 cc puur alcohol.
ik denk als je een borrelglas jenever zou verdunnen met frisdrank of water dat het alcohol percentage ongeveer gelijk is met een glas bier.
klopt dit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.8K

Antwoorden (6)

Omdat een borrel (jenever e.d.) veel minder inhoud heeft dan bier, krijg je inderdaad ongeveer evenveel alcohol binnen met een biertje, als met een borrel als met een wijntje als met een likeurtje. De hoeveelheden zijn afgestemd op het alcoholgehalte in de drank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Is dat, in hooreka is dat de maat van de glas, die is dat in de glas bier is dezelfde veel alcohol als in de glas wijn en de glas jenever. Is in de pils 5% alcohol zit, en de glas bier of pils die is twee tiens van de liter, dus 20 cc. Dan van de 20 is vijf procent is 1 cc puur alcohol. Dus dat is de alcohol in de glas. Maar! Als je dan de halveliterpul doet, die zijn te groot, dus die heb meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Daarom hebben verschillende dranken verschillende glazen: dan bevat een standaardconsumptie altijd evenveel alcohol, of het nu bier, wijn of inderdaad jenever is.

Dit gaat overigens natuurlijk niet op voor speciale glazen, een vaasje is bijvoorbeeld een populaire maat voor bier, maar is geen standaardconsumptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, je hebt gelijk
1 glas bier of 1 glaasje jenever zorgt ongeveer voor dezelfde hoeveelheid alcohol in je bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. De standaardformaten van glazen zijn gebaseerd op gemiddeld alcohol percentage van de drank. Een eenheid wijn heeft ongeveer evenveel alcohol als een eenheid rum, of bier. Bij verdunning naar volume krijg je dus inderdaad gelijke (ongeveer) concentraties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt gelijk hoor! Het is maar net hoe groot het glas is, en hoe gevuld, of hoe verdunt het is.