Hoe bereken je opnieuw een alcoholpercentage?

Ik ben bezig geweest met wijnen verdunnen en aanzoeten met honing zoals men dit deed in de Romeinse tijd. Echter is het alcoholpercentage dan ook lager.

Nu heb ik het recept als volgt;
1 deel wijn, 2 delen water en 1 eetlepel honing

en

1 deel wijn, 3 delen water en 1 eetlepel honing

Kun je op deze basis ook het alcoholpercentage verlagen, dus normaal is de concentratie van de wijn 12%.

Dus bij de eerste wijn zou het dan 12% : 3 = 4% en bij de tweede wijn 12% : 4 = 3%? Of gaat deze vergelijking niet op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Als je geen zin hebt om te rekenen zijn er genoeg apparaatjes voor, had zelf een x alcohol gemaakt(in een jeneverbrouwerij) en wou weten hoeveel % er in zat want had er veel extra in gedaan :p
(btw. na een paar dagen was het binnen en er zat 65% in xD)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze zijn wel prijzig voor ff te checken, maar als je het met 10 man doet, want iedereen wilt weten hoeveel er bij hem inzit is het nog te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je doet het precies goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het alcoholpercentage meten met een alcoholmeter. Die zul je ongetwijfeld wel hebben.