Hoe maak je zelf gepofte rijst?

Ik heb gister zelf geprobeerd gepofte rijst te maken bij wijze van proef, door rijst droog in de magnetron te doen net als je bij mais doet voor popcorn, maar het was verschrikkelijk. Er kwam een soort droge zwarte rijst uit, waar een lucht afkwam goed voor een hoestbui van vijf minuten..leek wel chemisch. Wie weet wel hoe je dit zelf kunt doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
31.3K

Het beste antwoord

Het is veel werk met een matig resultaat, omdat je thuis niet beschikt over de juiste apparatuur, maar om rijst te poffen kun je de volgende methode toepassen:

(deze methode levert je gepofte rijst vergelijkbaar met "manna", gepofte rijst met een suikerlaagje, als je dat kent. Verwacht geen luchtige pocornachtige vlokken als in rijstwafels. Die zijn onmogelijk op een veilige manier thuis te maken)

Kook de rijst op een lage temperatuur, zonder zout, met veel water gedurende ongeveer 20 minuten. Gebruik wel rijst die "droog" blijft, geen plakrijst. spoel de rijst goed uit, en droog het in de oven, op 60 graden. (het duurt al gauw zon 6 uur voor de rijst helemaal geen vocht meer bevat. Ze hem op hete lucht, zodat er meer lucht circuleert, en stop een pollepel tussen de opening van de oven. Zo kan de vochtige lucht snel ontsnappen. Anders krijg je slechts een rijst-sauna) Wanneer de rijst helemaal droog is komt het leuke gedeelte: Zet de oven op de hoogst mogelijke temperatuur. Als het meezit zie je de rijstkorreltjes na korte tijd beginnen te dansen. Het poffen is begonnen! Als de korreltjes stoppen met bewegen zouden ze klaar moeten zijn. Hou wel in de gaten dat ze niet te hard verkleuren. Zwart is mooi, maar niet lekker!

Veel plezier met het experiment!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewone rijst is niet geschikt om te poffen, om er popcorn van te maken, of zoiets.

Gepofte rijst is moeilijk om zelf te doen.
De ongekookte rijst moet eerst 24 uur drogen, eerst in de oven van 60 graden, vervolgens in de warmkast.
Poffen is namelijk alleen mogelijk wanneer alle vocht uit de korrel verdwenen is, De gedroogde rijst gaat met wat olie onder het deksel en zal dan kunnen gaan poffen, zoals bij popcorn.

Toegevoegd na 25 minuten:
Kijk in de bron!
MAAR
Het schijnt ook met gekookte rijst te kunnen, of
dat echt poffen is, is maar de vraag:
Zie atina:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/rijst-poffen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poffen kan niet, heb wel een goeie manier om rijst klaar te maken...scheutje olijfolie in de pan, (naar hoeveelheid)bv 1 kopje rijst toevoegen, roeren, 2 kopjes water zout, theedoek op de binnenkant van het deksel, wachten tot de rijst is klaar gestoomd....voila....heel lekker ook met komijn er door heen krijgt het een mooie gele kleur van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WIE ZEGT DAT POFFEN NIET KAN ?!?!!?/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WOW....poffen kan niet gelijk in de magnetron....had mijn zin af moeten maken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmm..klinkt wel goed...gele rijst zat toch nog in de planning, want ik ben dol op rijst..vandaar ook mijn experiment...haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..nou nou.."WIE ZEGT DAT POFFEN NIET KAN ?!?!!?/" tuut in m'n oren van het geschreeuw..
Hier enkele links:
- https://www.youtube.com/watch?v=Oz6eTYJkdYA
- de nederlandse uitleg: https://kookuniversiteit.com/rijst-poffen/

En als je wil heb je hier hoe ze het traditioneel maken (in India):
https://www.youtube.com/watch?v=tmhpw6tDEDk