Is het bakken in bakboter toch ongezond als je de jus niet gebruikt

Wij gebruiken nooit de jus van het gebakken vlees. Ook niet als ik het in olie bakt wat ik dan ook lang niet zo lekker vindt.
Als je het vlees vlug dicht schroeit dan kan daar toch niet veel vet in komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Vetten zijn een belangrijke bron van vitamine A, D en E. Olie heeft alleen vitamine E. Aan vloeibare bakboter wordt
vitamine A en D toegevoegd, in boter zit het al van nature.
Vitamine E komt voor in alle broodsmeersels en bak- of braadproducten.
De voorkeur gaat altijd uit naar producten met zo weinig mogelijk verzadigd vet, vanwege het cholesterolgehalte dat verhoogd kan worden. Producten die zachter of vloeibaar zijn, bevatten over het algemeen weinig verzadigd vet en daarom kan je gerust vloeibare bakboter gebruiken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Vanwege de toegevoegde vit. A en-D is het zeker niet verkeerd om ook eens af te wisselen.
Vit. A of retinol. is nodig voor de opbouw v.d. huid, het haar, het tandvlees en het longweefsel. Zeker voor de goede werking v.d. ogen ( met name voor het aanpassen v.d. schemer)en voor de groei en werking van het afweersysteem.
Vitamine D is nodig voor stevige botten en tanden. ht zorgt ervoor dat calcium en fosfor goed uit de voeding wordt opgenomen. Ook is het nodig om osteoporose
(botontkalking) zoveel mogelijk te beperken.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ongezond is het zeker niet in de mate waarin jij het gebruikt. Wanneer je de jus zou gebruiken over je aadappels treedt er een verschil op, en ja, olijfolie is een gezondere variant, maar wanneer je het vlees er slechts in braadt, zul je dat aan je gezondheid niet merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is zeker niet ongezond maar zelfs als je de jus zou aanlengen met water kun je het over de aardappelen gebruiken zolang je geen hele plassen jus gebruikt zonder dat het echt ongezond is hoor.
zoals je aangeeft, je gebruikt zo weinig, dat kan echt geen kwaad.
Vlees gebraden in bakboter is inderdaad lekkerder dan in olijfolie, maar olijfolie is wel weer iets gezonder maar nogmaals, in deze hoeveelheid maakt het echt niet uit.
Doe dus wat je het lekkerst vindt!