Wat is een lekker gerecht met zoete aardappel?

Haaii! Mijn moeder vroeg of ik een lekker recept met zoete aardappel kon vinden, omdat ze dat een keer wou. Weet iemand een lekker gerecht met zoete aardappel? Bedankt! Haha! X Nienke

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (9)

Tortilllas!

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=zoete%20aardappel%20tortillas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ouderwets lekker stoofpotje.

Ingrediënten voor Zoete aardappel stoofpotjezoete aardappeluiknoflookspinazieblokjesbouillonblokjeknolselderijbotersambal manislimoenblad of citroengras

Bereidingswijze voor Zoete aardappel stoofpotjeZoete aardappel en knolselderij in dobbelsteentjes snijden. Ui, in reepjes gesneden, fruiten in een theelepel boter. De blokjes een minuutje meebakken. Dan genoeg water toevoegen dat alles net onder staat. Bouillonblokje erbij (kip of groente) doen. 1 theelepel sambal manis en een stukje citroengras/limoenblad meekoken. Na 10 minuten de deelblokjes spinazie toevoegen en nog 5 minuten koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus! Lijkt me heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, ik heb een zwak voor stoofpotjes en stamppotten, oer degelijk nederlands ;)"
Bijvoorbeeld 'sweet potatoes' (1e link) of 'cajun style baked sweet potatoes' (2e link).
De eerste heb ik nooit geprobeerd, de tweede wel en kan je vertellen dat het errug lekker is!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze roosteren en dan eten als bijgerecht:

Verwarm de oven voor op 200 °C. Schil de aardappelen, snij ze in parten en leg ze op een bakblik. Flink wat olijfolie erover, bestrooien met grof zeezout en kruiden naar smaak (bijv. rozemarijn, tijm, salie of peterselie).
Schuif het bakblik in het midden van de oven en rooster de aardappels in ca. 40 min. gaar en bruin.
Je kunt er ook achteraf kruiden door doen (bijv. basilicum of peterselie)

Lekker bij geroosterde kip.

Of een soepje:
1 rode ui, gesnipperd
1 kleine rode peper, ontdaan van zaad en gehakt
2 teentjes knoflook, geperst
1 dessertlepel arachideolie
550 g zoete aardappelen, in blokjes
100 g tomaten, ontveld en gehakt
1/2 tl gemberpoeder
1/2 tl paprikapoeder
6 dl groentebouillon
zwarte peper
50 g cashewnoten, gehakt en geroosterd
extra geroosterde gehakte cashewnoten

Bak ui, rode peper en knoflook aan in de olie tot ze zacht zijn.
Voeg dan de zoete aardappelen, tomaat, gember, paprikapoeder en bouillon toe en breng alles op smaak met zwarte peper.
Roer goed en breng het geheel aan de kook.
Laat alles 10 minuten zachtjes pruttelen met het deksel op de pan, totdat de aardappelen gaar zijn.
Roer de cashewnoten erdoor en laat de soep nog 2 minuten pruttelen.
Pureer de soep desgewenst met een staafmixer.
Serveer de soep in kommen en garneer met de gehakte cashewnoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk en heel apart is een zoete ovenschotel als nagerecht na bijv. een maaltijdsoep als er nog plaats is.

Verwarm de oven voor op 175 graden C.
Kook de geschilde stukken aardappel in water dat ze bedekt ca. 15 min. tot ze zacht zijn. Giet ze af en stamp ze tot puree.
Doe dit in een grote kom en gebruik de mixer om ze te vermengen met zachte boter of margarine,bruine suiker, sinaasappelsap en kaneel. Ook een beetje nootmuskaat erbij is erg lekker.
Vet een bakvorm in of ovenschaal en spreid de aardappelpuree uit over de bodem.
Bak de schotel ca. 2o min. en beleg de bovenkant van de schotel helemaal met witte mini marshmallows, doe terug in de oven en bak nog 5-10 min. tot de marshmallows gepoft en goudbruin zijn.
amc
13 jaar geleden
Ook lekker is aardappelpuree van zoete aardappel met bijvoorbeeld wat kerrie (ook al iets zoet) als bijgerecht.
Of kleine blokjes zoete aardappel lekker krokant gebakken in olijfolie met wat knoflook en uitjes en wat cayennepeper.
Zoete aardappel smaakt erg lekker met een pittig gerecht, bijvoorbeeld met een sambal brandal (als je van lekker scherp houdt)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vergeet een hele lekkere! Capucijners met zoete aardappelblokjes en wat rode paprika met ui en knoflook, een eenpansgerecht, eenmaal op je bord heel lekker met een grote schep piccalily!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moussaka. . onder het aubergine gehakt mengsel doe je dan een laagje zoete aardappels in schijfjes. . lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt uit Weight watchers ;-) voor 4 personen, simpel maar superlekker pikant/zoet

Surinaamse schotel.

Ingredienten: 500 gr kalkoenfilet in dunne reepjes gesneden.
100 gr spekblokjes of kalkoenham
1 fijngesneden knoflookteentje
400 gr kousenband of sperziebonen (vers)
2 grote zoete aardappelen, geschild en in lange frieten gesneden
2 rode uien, in ringen gesneden
1 rode peper (fijngesneden en ontpit) ==> of een theelepeltje sambal oelek indien je niet van té pikant houdt.
1 el kokosschilfers (of bruine bastardsuiker)
3 el wokolie (best aziatische)
1 limoen
zout
peper

Blancheer kousenband 4 minuten, licht gezouten water met sap van limoen in.
Bak terwijl de kalkoenreepjes, uiringen en de zoete aardapfrieten in de geoliede wok. Doe zodra de reepjes hun rauwe kleur verliezen de fijngesneden look en peperoni erbij. Laat dit geheel 5 minuten goed doorbakken in de hete pan. Tijdig omroeren zodat ze niet aanbakken. Voeg nu de geblancheerde kousenband toe en kruid af met peper en zout (pas op dat je 't niet te pikant maakt). Breng op smaak met de kokosschilfers of suiker.
Lekker met als bijgerecht gebakken maiskolfen, gestoofde tomaten of een grove (bvb eventjes door de blender) moes van banaan en ananas.

Toegevoegd na 4 minuten:
TIP: Je kan ook gewoon een grote braadpan gebruiken bij gebrek aan een wok. Zorg ervoor dat je frietjes mooi lichtbruin randje hebben en een beetje zacht worden. Je kan ze dan met de lepel makkelijk doormidden breken. Dan zijn ze op hun zoetst (gekarameliseerde korst, hmmmm) Pas wel op, want een minuutje later en ze worden melig.

Grtz... chef wezztah :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, lijkt me héérlijk!
West-Afrikaanse stoof.
Pittig vegetarisch hoofdgerecht.

Ingrediënten voor 4 personen:
* 2 grote zoete aardappelen,geschild en in grove stukken,
* 2 eetl zonnebloemolie,
* 4 teentjes fijngehakte knoflook,
* 2 eetl verse geraspte gemberwortel,
* 2 eetl komijnpoeder(djintan),
* 2 eetl korianderpoeder,
* 1 theel cayennepeper,
* 1 flinke ui in stukjes,
* 2 grote tomaten in blokjes,
* 2 kleine aubergines in kleine blokjes,
* 125 ml groentebouillon,
* 1 kleine courgette in blokjes,
* 2 groene paprika's in kleine blokjes,
* 5 dl tomatensap,
* 125 gram (ca.8 eetl) pindakaas,
* 2 volle eetl fijngehakte bladpeterselie.
Ook nodig:Kookpan & braadpan.

1) Kook de zoete aardappel net gaar,giet ze af en zet apart.
2) Verhit de olie in de braadpan en fruit hierin de knoflook,de gemberwortel,korianderpoeder en de cayennepeper 1 minuut.
2) Voeg de ui toe en na een paar minuutjes ook de tomatenblokjes,de aubergine en de groentebouillon,zet het vuur laag en laat alles 10 minuutjes stoven met het deksel schuin op de pan,af en toe roeren.
3) Doe de blokjes courgette en paprika erbij en laat weer 20 minuten stoven.
4) Stamp de apart gehouden zoete aardappel lichtjes en doe deze bij de stoofschotel.
5) voeg nu de pindakaas en het tomatensap toe en laat,onder voorzichtig roeren,nog 5 minuten stoven.
Bestrooi met de fijngehakte bladpeterselie.

Lekker met rijst,gebakken banaan en gekookte eieren of voor verstokte vleeseters met kip.