Fenegriek was al in de 16de eeuw erkend door de egyptenaren als medicinaal kruid. Het werd vooral gebruikt bij het mummificeren. de gedroogde zaden werden ook gebruikt in de oude Indische-, Grieks- en Arabische medische praktijk.

Fenegriek wordt ook geteeld voor culinaire toepassingen.
De bladeren smaken een beetje als lavas en de zaadjes hebben een bittere smaak en worden dan ook vaak in kruidenmengsels gebruikt zoals het bekende ' five spice'
mengsel dat de Chinees zo veel gebruikt in zijn keuken, en ze zijn een vast ingrediënt in de Georgische kruidenmix.
Ook de Indiase keuken gebruiken het in combinatie met yoghurt en het is dan ook vaak een bestanddeel in de curry mengsels.

Fenegriek is rijk aan vitamine A,B,C,en E, kalk, fosfor en ijzer. Het wordt ook veel als supplement aan bijv. paarden gegeven omdat het weerstand verhogend werkt, de spijsvertering verbetert en een positieve werking heeft op de melkproductie van zogende dieren.
Fenegriek blijkt ook een positieve werking te hebben op oa de slijmvliezen,de darmen en is libidoverhogend.

Fenegriek is ook een veel gebruikt kruid bij de diabetes, omdat het de bloedsuikerspiegel verbetert.

Het kruid is bij ons in de keuken niet erg populair vanwege de bittere smaak, trouwens in heel west Europa wordt het niet zoveel gebruikt in de keukens. We vinden het wel terug in kleine hoeveelheid in goede kerriepoeders
Ook wil het droog roosteren van de zaden de bitterheid doen verminderen en de smaak verbeteren.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

"Verse blaadjes van fenegriek worden in de Indiase keuken gebruikt in o.a. groente- en viscurries. De smaak van vers fenegriekblad is scherp, ietwat bitter. De blaadjes van zaadspruiten zijn ijzerhoudend en worden wel vers in salades gedaan.

Fenegriek zaad in de keuken
Ook het zaad van fenegriek is geliefd in de Indiase keuken. Het is verkrijgbaar als hele zaden en in poedervorm (gemalen zaden). De poedervorm heeft een bittere smaak. Bovendien hebben de hele zaden een mosterdachtige nasmaak. Fenegriekzaad wordt net als het blad in curries gedaan, maar ook in chutney's. In de Europese keuken dient gemalen fenegriekzaad ook als vervanger van mosterzaad in mayonaise. Van fenegriekzaad zet men thee. Fenegriekthee verlicht spijsverteringsproblemen, menstruatiepijn, is koortsverlagend en is een opwekkend tonicum. Verder gebruikt men het in een kompres tegen huidinfecties. Het zaad bevat vitamines, ijzer en mineralen.

Fenegriek gebruik buiten de keuken
De zaden bevatten naast vitamines e.d. voorhormonen die borstvoeding bevorderen, orale anticonceptiemiddelen leveren, als stimulerend middel voor de baarmoeder en als afrodisiacum werken. Fenegriek zou het cholesterolgehalte en het urinesuiker bij diabetes (op latere leeftijd) verlagen.

Geweekte zaden worden met olie verpoederd om lippenbalsem te verkrijgen (tevens een massagemiddel voor de hoofdhuid). Uit de geweekte zaden maakt men een huidverzachtende lotion."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keuken met een N?? Wat ben jij dan van plan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk wel... alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat mijn eerste gedachte was dat er dan ook een extra A bij moest, als in IndiaANse keuken... tot ik opeens zag wat je bedoelde :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha Loenie! las ik laatst nog wat over ja!!!! :)
Van fenegriek worden de zaden en de bladeren gebruikt in de keuken. Deze worden zowel gedroogd als vers gebruikt. Ze hebben een kruidige, bittere smaak en ruiken licht naar vers hooi. Fenegriek wordt vooral gebruikt in de Indische (curry), de Arabische (gebak en brood) en de Noord-Afrikaanse (vlees en vis) keuken.

Ook als toevoeging aan kaas vindt het zijn toepassing, net als komijn.

Toegevoegd na 29 seconden:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=fenegriek&type=recept
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het als kruid gebruiken (al is het meestal een onderdeel van allerlei kruidenmengsels, als je zelf niet zo'n keukenprins(es) bent, maar het is vooral ook heel lekker als spruitgroente (net als tuinkers of tauge of een van de vele andere soorten spruitgroenten) op een broodje kaas - al dan niet in combinatie met andere spruitgroenten.

Gewoon de zaden op een roostertje leggen, goed nat houden (twee keer per dag een beter water er overheen en afdekken met plastic ofzo) en na een dag of wat kun je oogsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medicinale toepassingen.

Fenegriek is rijk aan ijzer en koper, waardoor het prestaties kan verbeteren. Fenegriek bevat saponine en coumarinen, waardoor het kan helpen bij aderproblemen. Verder heeft het ontstekingswerende eigenschappen en bevordert het de galproductie. Fenegriek is te verkrijgen in capsules en kan gewichtstoename bevorderen (wordt gebruikt door mensen die te licht zijn en door gezond eten niet aankomen).

Een manier om een vollere boezem te krijgen is om dagelijks enkele kopjes fenegriek thee te drinken. Deze thee bevordert ook de spijsvertering, geneest wondjes in de mond en laat je sneller genezen als je verkouden bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fenegriek drink ik al meer dan 25 jaar, het heeft mij veel pijn bespaart, mijn nieren functioneren niet goed, als ik het drink moet ik veel plassen, het stimuleert namelijk de nieren, het verlaagd een verhoogde suikerspiegel, verlaagd het chorestelorgehalte, dus dit kruidje is het waard om in huis te halen en te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het bij voorgaande antwoorden niet terug, maar fenegriekthee schijnt ook heel goed te zijn om vastzittend slijm op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cavia dat klopt,mijn moeder heeft ook fenegriek gedronken en zei moest er altijd van snotteren.
okay, we eten nu wat het is en wat je er allemaal mee kan, maar waarbij gebruik je het?

Gebruik van Fenegriek
Fenegriek wordt veel gebruikt in de Griekse en Noord-Afrikaanse keuken in vlees- en visgerechten. Daarnaast wordt dit ingrediënt veel gebruikt in Indische groente en vis curry’s. Hiervoor gebruikt men de zaadjes of verse blaadjes van de fenegriek. Deze smaken ook erg goed in zelfgemaakte chutneys. In Arabische gerechten maakt men van fenegriek dankbaar gebruik in bereidingen voor gebak en brood. Vanwege de mosterdsmaak worden de zaadjes van de plant ook veel gebruikt in plaats van mosterdzaad, bijvoorbeeld in bereidingen met mayonaise. Probeer fenegriek eens in bereidingen van rijst- of aardappelschotels.

als het lekker is en bij een gerecht past kan je het natuurlijk overal doorheen doen.

eet smakelijk!!!!