Wie heeft er lekkere en eenvoudig te bereiden recepten met salie?

Salie past o.a. bij bonen en peulvruchten, maar ik denk dat er vast wel meer mee te doen is. Daarom stel ik deze vraag. Alleen recepten die je zelf kent en gemaakt of minstens zelf gegeten hebt. Voorkeur voor vleesloos, maar als het vlees gemakkelijk te vervangen is door iets anders dan is dat ook goed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Antwoorden (6)

Pasta met paddenstoelen, knoflook en salie:

Ingrediënten:

2 teentjes knoflook
1 prei
300 gram paddenstoelen
30 gram kleine salieblaadjes
200 gram brede lintpasta
4 el Olijfolie
100 gram gekonfijte of gedroogde tomaten op olie
1 dl slagroom
4 el rode pesto (bijv. paprika)
Versgemalen peper en zout naar smaak

Pel de teentjes knoflook en halveer ze. Snijd de prei in ringen. Borstel de paddestoelen schoon. Houd 12 salieblaadjes apart en hak de rest fijn. Kook de paste in ruim kokend water met ruim zout volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Verhit in een koekenpan een laagje olijfolie en bak hierin de blaadjes salie knapperig (minder dan een minuut). Leg ze tot gebruik op keukenpapier. Voeg de prei, de fijngehakte salie en de paddenstoelen toe en roerbak ze 1 minuut. Schep de tomaten, slagroom en pesto rosso erdoor en warm het gerecht nog 1 minuut door.

Voeg zout en peper naar smaak toe. Giet de paste af en verdeel het over 2 borden. Schep de roerbakken paddenstoelen erop en garneer met de blaadjes salie.

Smakelijk eten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiermee verwende mijn zusje me vorige maand :

Men neme : per persoon

*kant en klare verse gevulde pasta
(ricotta-basilicum - tortellini had zij)
*ong. 3 tomaten in kleine stukjes gesneden
*boter (geen margarine -die botersmaak is juist zo lekker)
*verse salieblaadjes, in stukjes
*geroosterde pijnboompitten
*parmezaanse kaas, vers-geschaafd of geraspt

Tomaten zacht in de boter beetje garen, op smaak met aromat, peper en evt. zout
Pasta volgens gebruikaanwijzing koken,
op bord (evt op laagje rucola-sla)
saus erover
pijnboompitten en kaas erover

Is in 10 min. klaar, en ik lust het wel 2 x per week.......

Toegevoegd op 17-06-2009 20:01:32
Vergeten : op het laatst de salieblaadjes even meeverwarmen in de tomaten-boter-saus.....
Sorry - ik deed het uit m'n hoofd......
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ravioli met salie-citroenboter:
Kook de pasta in ruim kokend water met zout gaar. Snij intussen de schoongemaakte courgette in plakjes. Verhit 10 gram van de boter en bak de courgette in ongeveer 5 minuten aan beide kanten lichtbruin. Strooi er zout en peper over. Smelt de rest van de boter in een steelpan en roer het citroensap en de salie erdoor. Voeg naar smaak zout en peper toe. Laat de ravioli(of tortellini) goed uitlekken in een vergiet en meng hem door de courgette. Verdeel het mengsel over de borden. Schenk vervolgens de salie-citroenboter erover. Jammie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebakken krieltjes met salie (met groenten en vleesvervanger naar keuze)
Hoeveelheid voor vier personen.
Ingrediënten:
6 sjalotten, gepeld
500 g krieltjes (in de schil)
25 g boter
mespunt foelie (gemalen)
3 eetlepels droge witte wijn
12 blaadjes salie
Sjalotten en krieltjes halveren. In koekenpan met antiaanbaklaag helft van boter smelten en krieltjes, op matig vuur en afgedekt, 10 min. bakken. Deksel van pan nemen en krieltjes nog 5-10 min. knapperig bruin en gaar bakken. Intussen in steelpan sjalot in rest van boter snel goudbruin bakken. Foelie en wijn toevoegen en sjalot op laag vuur in 10 min. gaarsmoren. Salie in reepjes snijden. Sjalotten en salie door krieltjes scheppen en 1 min. meebakken. Op smaak brengen met zout en peper. Serveren met bijvoorbeeld broccoli, salade en een groentenburger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
saliethee
Benodigdheden voor een theepot (3 tot 4 koppen thee)
6 dl kokend water
20 gram gedroogd of 30 gram vers salieblad

Benodigdheden voor een kop
2 gram (1 tot 2 theelepels) gedroogd of 3 gram (2 tot 3 theelepels) vers salieblad

Werkwijze
Gebruik voor uw thee 1 kruid of een combinatie van 2 of 3 verschillende kruiden (gelijke porties),
die samen de bovengenoemde hoeveelheid vormen.
Verwarm bij het zetten van een pot thee eerst de pot, doe dan de kruiden in de pot en giet het kokende water erop. Dek de pot af en laat de thee 10 minuten trekken.
Giet de thee door een theezeefje in een kop en voeg eventueel honing toe om de thee te zoeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig heb ik juist van de week salie gekocht voor een recept, en het was heel erg lekker.
Er zit wel vlees in, ik weet niet of dat vervangbaar is...

Nodig voor 4 personen:

3 eetl. olijfolie
700 gr. kalfs- of varkenslapjes
1 grote ui, gesnipperd
4 teentjes knoflook, gesnipperd
1 theel. rasp van sinaasappelschil
10 blaadjes verse salie of 1 theel. gedroogd
200 ml. pinot blanc (witte wijn)
200 ml. vleesfond (pot)
oven voorverwarmd op 180 graden
12 trostomaatjes, kruisje in gesneden met een mes

Verwarm de olijfolie en bak het vlees om en om aan. Schep de lapjes over in de ovenschaal. Fruit in de pan de ui, knoflook, sinaasappelrasp en salie op een lage stand. Blus af met de pinot blanc en de vleesfond. Giet dit over het vlees en zet de schaal in de oven. Zet na een kwartier de tomaatjes erbij in de ovenschaal. Na nog een kwartier is het klaar.