wat is de beste manier om puree of stamppot in te vriezen ?

Als ik puree of stamppot invries en ik ontdooi het enkele dagen later dan is het wat waterig geworden. Kan ik hier iets aandoen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
18.8K

Antwoorden (9)

In een bakje dat goed dicht gaat doen en dat bakje in de vriezer leggen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker opbakken in de koekenpan, verdwijnt het vocht van. Het water komt door de aardappelen die je gebruikt, je kan aardappelen namelijk niet invriezen, worden net sponsen uit de vriezer. Verwerkt in een stamppot kan wel alleen het wordt wat wateriger uit de vriezer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het probleem. Alle warme maaltijden die je zelf invriest, zijn of smaken wat wateriger dan wanneer je het niet invriest, en vers opeet.

Om het (gedeeltelijk) op te lossen zijn er een paar mogelijkheden:

- na het ontdooien en voor het opwarmen, het bakje even "afgieten". Vaak zie je een klein laagje water staan. Eventueel kun je het water er ook met een theelepeltje uitscheppen.

- je maaltijd iets langer (minuutje) in de magnetron zetten, zodat het te warm is om te eten. Als je het dan buiten de magnetron even op een eetbare temperatuur laat komen, dan verdwijnt vanzelf wat vocht, door de opstijgende damp.

- klontje boter toevoegen. Het water verdwijnt dan niet, maar de waterige smaak wel.

- voor je gaat invriezen, de maaltijd eerst flink koelen, en alles goed luchtdicht afsluiten. Probeer de maaltijd zo snel mogelijk in te vriezen, door b.v. niet teveel spullen tegelijk in te vriezen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak er een hartige taart van met bladerdeeg als ondergrond en een mengsel van ei, melk en kaas als bindmiddel. Makkelijk in te vriezen en te ontdooien. Vooral de "peeën-mee-juun"-stamppot met rookworst smaakt heerlijk als hartige taart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon her-verwarmen, beetje water afgieten, klontje boter toevoegen en dooverwarmen+serveren. Gaat altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bevries het pas als het goed is afgekoeld, en met zo weinig mogelijk lucht in het zakje/bakje.
Ik heb er eigenlijk nooit last van, ik doe de stamppot in een diepvrieszakje, haal zoveelmogelijk lucht eruit en dan maak ik er een platte 'pannenkoek' van. Zo ontdooit ie ook weer lekker snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de puree/stamppot goed afgekoeld is.
Doe hem in een magnetronbestendig diepvriesdoosje en maak hem zo vol mogelijk. Druk het deksel erop en trek nu een hoek hiervan los. Druk op het deksel om de lucht er zoveel mogelijk uit te krijgen. Doe snel dicht en zet in de vriezer. Het zijn nl. de kristallen die het water veroorzaken bij ontdooiing en die ontstaan door zuurstof.
Ontdooien; zet de doos afgedekt in de magnetron.
500 gr. op 650 watt ca.2 min. maak de puree los met een vork, vervolgens nog een keer 6-8 min.op 225 watt.
Schep af en toe om, laat de puree dan 5 min. rusten.
Verwarm de puree daarna nog eens op 650 watt weer 6-8 min. Schep nog 1 keer om en klaar is de puree.
Hij zal niet nat zijn op deze manier.
amc
13 jaar geleden
Bij stamppot boerenkool en zuurkool heb je sowieso minder last van dat waterige na het invriezen en weer ontdooien,stamppot rauwe andijvie wordt echt een natte bedoening en ook hutspot laat veel water los tijdens het ontdooien,dit kun je oplossen door tijdens het opwarmen,in een pan niet in de magnetron,een beetje instant aardappelpureepoeder toe te voegen,datzelfde gaat ook op voor aardappelpuree.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ook als je de puree bereid goed laten afkoelen en hem verpakken met aluminiumfolie (rol je als het ware de puree erin) en dan een vrieszakje erom heen als je het weer laat ontdooien heb je er geen last van