welke exotische groentes zijn een goede vervanger voor de gangbare soorten ?

gangbaar = hollandse groenten die we dagelijks eten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (5)

Wat bedoel je met 'goede' vervanger? Bedoel je wat voedingswaarde of gezondheid betreft? Groenten zijn groenten, en het maakt niet zo gek veel uit wat je precies aan groenten eet, als je maar zorgt dat je een ruime hoeveelheid binnen krijgt.

Wat wel enorm uitmaakt, is de verkrijgbaarheid en de prijs van de groenten. Als jij exotische groenten wil eten ben je veel meer geld kwijt dan wanneer je Nederlandse seizoengroenten eet. En verder hebben die groenten, als ze van ver moeten komen, veel meer 'foodmiles' dan locale groenten, waardoor ze veel slechter voor het milieu zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is de sponskomkommer misschien een goed alternatief!
De sponskomkommer of nenwa is een kruidachtige klimplant. De vruchten zijn 10 tot 40 centimeter lang en tot 8 centimeter breed. Aan de binnenkant bestaat de vrucht uit een netvormig patroon van vaatbundels, dat bij rijping droog en vast van consistentie wordt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Aziatische toko'shebben ze vaak veel groenten die je in de supermarkt niet ziet, met name veel paksoi-achtige groenten. Bij Turkse winkels heb je weer heel andere groentesoorten, waarvan veel onbekend zijn voor veel autochtone Nederlanders.
Bij biologische winkels/natuurvoedingswinkels heb je soms ook andere groenten dan in de supermarkt, en ook allerlei ouderwetse knollen en dergelijke (ik weet niet of je die tot de groentes rekent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht kan je eens kouseband proberen, of een stoofpot met okra's.

De hollandse groenten die ik dagelijks eet komen van de biologische markt en dat zijn op dit moment veel groenten van onder de grond (aardpeer, wortelen, bieten pastinaak enz). Bijvoorbeeld de aardpeer is erg onbekend in mijn omgeving, en wat dat betreft ook een apart en 'exotisch' ingredient te noemen. Een beetje anders, maar wel lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op www.aziatische-ingredienten.nl vind je allerlei,hier verkrijgbare,blad-,stengel-,wortel-,knol-,vrucht en peulgroenten,met heel veel adressen van toko's door heel Nederland en lekkere recepten.