wat is het verschil tussen gewone (schoonmaak)soda en baking soda?

In engelstalige recepten is er vaak sprake van baking soda, kun je hier ook 'gewone' soda voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Het beste antwoord

Baking soda IS zuiveringszout.
Het wordt zo in het Engels genoemd, aangezien het in de keuken gebruikt wordt als rijsmiddel, in plaats van gist.
Als deze witte, kristallijnen stof met zuur, bijv. azijn, in aanraking komt, treedt er een reactie op waardoor koolzuurgas of kooldioxide ontstaat. Als je deze stof bijv. vermengd met citroensap,kun je er op deze manier zelfs je eigen priklimonade van maken. Vandaar dat deze koolzuurhoudende frisdrank in Amerika/ Engeland ook 'soda'genoemd wordt.
Als je wel eens brood hebt gebakken met een broodbakmachine, staat er bij de meeste recepten die je erbij krijgt dat je zuiveringszout in
combinatie met vit.C. moet gebruiken. Als ik omeletten maak, gebruik ik op de 3 eieren ½ theel. zuiveringszout. Het resulteert in heel luchtige omeletten. Ook een snufje hiervan bij het kookwater van bruine-/witte bonen vermindert de gasvorming in de darmen echt aanzienlijk. Zelfs bakpoeder kun je vervangen door 2 delen zuiveringszout, 1 deel wijnsteenzuur en 1 deel maizena.

De schoonmaak soda is een chemische natrium verbinding en is een bijtende stof. Niet voor inname geëigend!

Toegevoegd na 10 minuten:
Zuiveringszout is overigens ook een uitstekend reinigingsmiddel, maar vaaak in combi met een andere stof of ter versterking ervan. Zuiveringszout opgelost in warme azijn is uitstekend om je afvoeren schoon/vetvrij te krijgen/houden of om aanslag uit je thee-/koffiepot te krijgen. Ook is ½ kopje water met 1 theel. zout en ½ theel. zuiveringszout een perfect spoel/gorgelmiddel om weer een frisse mond te krijgen. En zo zijn er veel meer toepassingen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neee ! Baking soda is iets heel anders, (natriumwaterstofcarbonaat) dan soda om schoon te maken (natriumhudroxide).
De eerste noemen we in Nederland bakpoeder, de tweede noemen we soda maar is in feite bijtende soda, en een uitstekend schoonmaakmiddel.

Ik zou ze beslist niet door elkaar halen. Misschien jan het helemaal geen kwaad hoor, maar persoonlijk zou ik het niet proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoonmaaksoda is in elk geval erg giftig voor huisdieren.
Nee! Baking soda is volgens mij iets van meel of bloem en gewone soda is niet bedoelt om te eten.