Wat kan ik marineren met Hela curry?

Op de fles van Hela curry ketchup staat dat je het ook kunt gebruiken om te marineren. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en eventueel een recept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.3K

Het beste antwoord

Ik marineer regelmatig grote stukken gebraad, en inderdaad is curry een van de vele ingrediënten die je daarvoor - eventueel naast andere kruiden - kunt gebruiken, Net als ketchup, tomatenpuree, ketjap, mosterd, chilisaus, chutneys en ander soorten 'kruidenpasta's' en 'kuidensauzen'.

Het geeft een wat zoetige smaak, en je hoeft er dan ook maar weinig tot geen andere smaakmakers doorheen te gooien, hoewel ik wat knoflook- en uienpoeder altijd wel lekker vindt. Eventueel een scheutje ketjap.
Of een schepje provincaalse of italiaanse of juist Indiasche kruiden kan ook heel lekker zijn.

Gewoon de curry (of andere basis) soms met een beetje zuur om het vlees malser te maken (azijn, wijn, mosterd , citroensap) en kruiden naar wens mengen, en samen met het vlees in een bak of zak doen en goed ondersmeren. Regelmatig roeren of keren.

Groot vlees kun je het best op veel plaatsen inprikken met een dunne breinaald of vleesprikker (dan gaat het sneller- halve dag) of 24 uur laten marineren, klein vlees minstens een half uur tot een uur. Je moet je niet aan een te vast recept houden ; juist lekker op gevoel kruiden mengen zodat je vlees elke keer net een beetje anders smaakt is lekker.

Groot vlees braadt je in een braadzak of ovenschaal afhankelijk van de hoeveelheid 1-3 uur op 150 graden (hoe lager de temperatuur, hoe zachter het vlees. Met een oventhermometer kun je zien hoe gaar het is).
Klein vlees kun je bakken of grillen (aan stokjes of op de grilpan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Marleen, en zie hieronder hoe je antwoord wordt ge copy-paste door iemand zonder dat deze je een plusje geeft. Lijkt wel een 1 aprilgrap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow......dat is toch wel het toppunt van humor....ik zal even proberen te lachen..ha ha ...nee, lukt niet.

Andere antwoorden (3)

Gewoon kleine stukjes kipfilet lekker een paar uur in een bakje en dan rijkelijk de currysaus erover. Daarna in de koekenpan lekker klaarmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt curry door zijn rijkdom aan smaakstoffen prima als marinade gebruiken, voor bijvoorbeeld een kipsaté. Naar mijn idee is het suikergehalte alleen wat te hoog, omdat bij verhitting de suikers verbranden, en je een zwart satétje opleveren...
Beter is het met olie, kerrie, zout, peper, en wat je maar lekker vindt, een eigen marinade te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verse (runder) worst in stukjes of plakjes snijden, even in de curry marineren en dan bakken.