Waarom moet je asperges schillen van de kop naar het dikke eind toe?

Niet uit eigenwijzigheid, maar omdat ik het practischer vind doe ik het precies andersom. Als ik bij de onderkant begin met schillen kan ik namelijk zien waar ik gebleven ben en ga ik niet 3 keer de asperge rond.
Toch lees je in elk recept het advies om van de top naar de onderkant te schillen. Waarom? Wat is het nut daarvan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (7)

In de regel is het zo dat een asperge sneller breekt dan wanneer je dat zo doet zoals jij.Tevens kun je de asperge beter te veel schillen als te weinig.Als je nm voor het eerst asperges eet zonder dit te weten heb je kans dat je nooit meer een asperge eet omdat je ze niet te eten vind met al die zgn draden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De top van de asperge is poreuzer dan de onderkant, dus wanneer je met de druk die nodig is om de onderkant te schillen ook het bovenste gedeelte schilt, heb je kans dat je de top breekt. En laat nu juist de top van de asperge het lekkerst zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je 'm tijdens het schillen makkelijk kunt vasthouden bij het deel dat je niet schilt, de kop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bovenste van de asperge hoef je helemaal niet te schillen. Als je op 1/3 van de kop heel oppervlakkig je mesje erin schilt, wordt het naar onderen vanzelf een steeds dikkere schil. Dan het onderste stukje eraf breken - dit is heerlijk om later, met het asperge-kookvocht, een soepje van te maken. Met een heel klein beetje suiker en wat zout gekookt vind ik ze het lekkerste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het makkelijker is de asperge bij de kop vast te houden en van boven naar beneden te schillen (2 tot 3 cm onder de kop). Het zwakste deel van de asperge is de kop, die heeft minder kans op afbreken als je 'm vasthoudt.

Maar als jij het andersom makkelijker vindt zal er niemand zijn die zegt dat het anders moet. Iedereen dopt z'n boontjes (ook) op zijn eigen manier ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg de asperges een uur in koud water, zodat de stengels zich vol kunnen zuigen, en gemakkelijker geschild kunnen worden.Snijd het houterige gedeelte(ongeveer 1,5 cm) van de onderzijde van de asperges.
Schil vanaf 2 a 3 cm onder het kopje van de asperges in de lengte. Gebruik een keukenplank ter voorkoming van het breken van de stengels. Schil ze met een dunschiller, de schillen kun je heel goed gebruiken voor een aspergesoepje.
Het nut van de top naar de onderkant te schillen is dat de top het eerste breekt is wat zwakker dan de rest, de top hoeft daarom ook niet geschild te worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het kookvocht wel bewaren als je van de schillen nog een soepje wilt maken. Of samen met de asperges koken en de schillen en kookvocht apart houden voor het soepje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wat aan de late kant,maar het aspergeseizoen is dan al ook voorbij. Bij ons in Zuidoost-Brabant kun je de asperges ook geschild kopen bij de kweker. Heel vers en heel gemakkelijk.