Is avocado een groente of fruit?

En hoe eet je het? Kun je het gewoon schillen en eten of moet je het ergens in mengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
20.3K

Het beste antwoord

Botanisch gezien is de avocado een vrucht, dus wordt hij in Nederland als fruit gezien. Fruit is echter meestal zoet en bevat vaak sap, waardoor het zo uit de hand kan worden gegeten, tussendoor of na de maaltijd.
Een avocado wordt niet vaak zo uit de hand gegeten, want hij is niet echt zoet en sappig. Hij heeft wel romig vruchtvlees en een nootachtige smaak, als hij goed rijp is. Indien je hem schilt wordt hij heel snel bruin en moet je hem met citroensap bedruppelen om dit tegen te gaan. Hij wordt dan ook in de landen waar hij vandaan komt als groente/ bijgerecht gegeven.

Avocado is wél veelzijdig want hij kan voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht zijn.

Voor- of lunchgerecht;
Broodje besmeren met een mengsel van mayonaise en honing mosterd. Hierop een laagje veldsla leggen, daarop
kipfilet, plakjes tomaat en plakjes avocado. Bestrooien met zout.

Bij hoofdgerecht;
Pureer avocado met limoensap, zure room en zout. Meng er bieslook door en serveer het bij gegrilde zalm.

Als salade of nagerecht;
Blokjes avocado en plakjes aardbeien in een kom doen.
Citroensap, balsamicoazijn en peper toevoegen.

Mexicaanse dipsaus;
Prak het vruchtvlees en citroensap fijn met een vork en pers er knoflook boven uit. Meng er yoghurt door. roer hier ontvelde, in kleine stukjes tomaat door en fijn gesnipperd korianderblad. Lekker is ook wat sambal. Op smaak met zout en peper maken en direct serveren bij de tortillachips bijv. Niet van tevoren maken, want dan verdwijnt de groene kleur.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Avocado's worden voornamelijk rauw gegeten. Na het schillen kleurt het vruchtvlees snel bruin door blootstelling aan de lucht (enzymatische bruinkleuring), maar dit kan worden tegengegaan door het toevoegen van citroensap. De avocado speelt een belangrijke rol in bepaalde Centraal-Amerikaanse keukens, in Mexico wordt de vrucht bijvoorbeeld gebruikt als basis voor guacamole door het vruchtvlees fijn te maken. Deze avocadomoes werd op de Antillen gemengd met alcohol tot een geel drankje. Door zeevaarders werd dit meegebracht naar Nederland maar hier ging men het door gebrek aan avocado's maken met eieren omdat die dezelfde kleur hadden. Zo is in Nederland de likeur met de naam advocaat ontstaan.

Het is trouwens een vrucht, dus fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vrucht. Maar er zijn verschillende manieren om onderscheid te maken tussen groente en fruit. Je kunt deze definitie volgen Alles wat aan een kruidachtige plant groeit is groente, alles wat aan een houtachtige plant groeit is fruit. Maar het is niet eenduidig, omdat sommige vruchten van kruidachtige planten tot fruit worden gerekend.
Er zijn meer twijfelgevallen bekend, bijvoorbeeld de tomaat, technisch gezien een vrucht maar culinair vaak ook als groente.

Op deze wiki kun je meer informatie vinden tussen de verschillen tussen groente en fruit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_groente_en_fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vrucht, maar hij wordt ook gebruikt als groente. Ik vind het zelf niet echt fruit, maar dat komt omdat fruit voor mijn gevoel fris moet zijn. Dat is alleen wel een persoonlijke beleving, geen op feiten berust oordeel.
Ik gooi vaak avocado door de aardappelsalade (krieltjes, sla (rucola bijvoorbeeld), spekjes en avocado, groot succes hier)
En je kunt er lekker guacamole van maken, heerlijk bij Mexicaans eten.
Maar als ik er eentje heb liggen die niet door het eten gaat, is hij ook zo op, telkens een stukje erafsnijden en weg is 'tie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Azteken en de Mexicaanse Maya's werden avocado's (ofwel 'woudboter') als een 'wondervrucht' beschouwd en tot op de dag van vandaag zijn ze door hun smaak en de voedingswaarde geliefd. De sinds duizenden jaren durende veredeling van de avocado heeft steeds tot kwaliteitsverbetering en tot een bijna niet te overziene hoeveelheid van meer dan 400 soorten geleid.
Groente of fruit?
Hoewel de avocado botanisch gezien bij de vruchten wordt ingedeeld, wordt ze zowel in de Midden- en Zuid-Amerikaanse landen als overal elders van oorsprong meer als een groente beschouwd.
Een avocado is peervormig of meer rond en heeft een gladde of ruwe schil. De kleur varieert van donkergroen tot bruinachtig purper. Het vruchtvlees is romig en uniek, omdat het enkelvoudige onverzadigde vetzuren bevat. De calorische waarde is hoog (126 kcal per 100 gram).
Rijpheid
Een avocado is rijp als het vruchtvlees rond de steelaanzet meegeeft als er zacht in wordt geknepen. Nog niet rijpe avocado's kunt u bij kamertemperatuur in enkele dagen laten narijpen. In een zakje met een rijpe banaan gaat narijpen extra snel. Een rijpe avocado is (niet in de koelkast) nog 2-3 dagen houdbaar.

Je kunt avocado in stukjes snijden en door de sla doen, je kunt er guacamole van maken, je kunt het verwerken in krabsalade. Belangrijk is om er een beetje citroensap overheen te sprenkelen, omdat de avocado snel een bruin kleurtje aanneemt. Als je even googelt, kom je veel recepten tegen waarin avocado's zijn verwerkt.

Overigens krijg je een lekker zacht velletje als je met de binnenkant van de schil over je huid wrijft. (je kunt overigens ook een lekker maskertje maken van het vruchtvlees).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt Avocado (eentje die je lichtje kunt indrukken) doormiddensnijden (dus gewoon door de schil) en de dikke pit eruithalen. Vervolgens wat zout (en eventueel wat citroensap) en je kunt de vrucht gewoon met een koffielepeltje uitlepelen. Heerlijk (ook voor kinderen)!

Toegevoegd na 13 minuten:
...Overigens kun je de pit boven een potje water hangen, zo dat de stompe kant van de pit het water net raakt. Na een, twee we(e)k(en) zie je dat er wortels gevormd worden. Als er meerdere wortels te zien zijn kun je de pit in een pot planten. Zo krijg je een avocadoplant! Vruchten zal de plant waarschijnlijk niet geven. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Overigens kun je de pit boven een potje water hangen, zo dat de stompe kant van de pit het water net raakt. Na een, twee we(e)k(en) zie je dat er wortels gevormd worden. Als er meerdere wortels te zien zijn kun je de pit in een pot planten. Zo krijg je een avocadoplant! Vruchten zal de plant waarschijnlijk niet geven. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt de pit gewoon in de aarde stoppen, dan heb je in een mum van tijd een plantje!
Het ligt er een beetje aan naar welke definitie je kijkt.
Botanisch gezien valt het onder de vruchten, culinair gezien is het een beetje een buitenbeentje (het is niet zoet als fruit, maar je eet het ook niet verwarmd als groente), en qua voedingsstoffen is het ook een buitenbeentje, omdat het vergeleken met fruit en groente zoveel vet bevat (wel gezond vet overigens).

Je kan het los eten, als je dat lekker vindt, maar je kan het ook door andere dingen verwerken.
Op brood met wat zout en peper is bijvoorbeeld heerlijk. Guacamole is heel gebruikelijke manier om avocado te eten, en je kan het ook gewoon in stukjes snijden en door salade gooien; het ligt er maar aan wat jij lekker vindt. Verwarmen is normaal gesproken niet zo lekker.

Je kan het ook op allerlei onverwachte manieren gebruiken, bijvoorbeeld in ijs of frostings, dat maakt het lekker romig. Zie de bronnen voor de video's en recepten van een aflevering van Good Eats, waarin hij dit soort bijzondere dingen doet met avocado.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn vele definitie´s voor, maar omdat je vraag met eten te maken heeft houden we het hier op:

Het verschil tussen groente en fruit is niet zozeer welk plantendeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd of als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten. In het eerste geval spreekt men van groente, in het tweede geval van fruit.

Twijfelgevallen zijn bijvoorbeeld de tomaat, een vrucht die tot de groenten wordt gerekend, en de rabarber, die de verschijningsvorm van een groente heeft maar ook als fruit wordt verwerkt in zoete gerechten. Ook bij de aardappel is sprake van twijfel; deze wordt meestal tot groenten gerekend, maar soms ook als aparte categorie gezien.
In 1893 besliste het Amerikaanse Hooggerechtshof in het proces Nix vs Hedden dat de vrucht van de tomaat wettelijk als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd.
Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor groente en fruit.

avocado is een steenvrucht maar word bij deze, net als de tomaat en olijven, onder groente gerekend

met name omdat het in voor hen hoofdgerechten gebruikt word, als halve, in partjes of als basis voor een saus.