kunnen verse aardbeien in de diepvries?

kunnen aardbeien in de vriezer? en als ik ze eruit wil halen, word het dan niet een grote smurrie? en wat zijn de eet mogelijkheden als ze uit de vriezer komen? bv in een milksake of ook als op brood in plakjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.6K

Antwoorden (5)

ze kunnen in de vriezer, maar bij het ontdooien worden het lebberdingen. Kan nog steeds lekker in de milkshake, maar op brood wordt niet lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar kunnen ze absoluut niet tegen. Ze zullen er als aarbei jam uit komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepvries aardbeien zijn wel goed voor in een milkshake, word zelf aanbevelen. Ze worden beter 'gehakt'. Dan zijn ze dus nog bevroren. Maar ze weer laten ontdooien lijkt me geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, denk bij invriezen aan de volgende punten: Gebruik alleen eerste kwaliteit produkten, volledig rijp maar niet overrijp. Vries het fruit zo spoedig mogelijk na de oogst in. Was de aardbeien heel voorzichtig (zie schoonmaken) en dep ze droog. U kunt de aardbeien op drie manieren invriezen: Met suiker. Leg de vruchten met suiker laag voor laag in de verpakking (polyethyleen, goed schoongemaakte yoghurt of vlabekers zonder scheurtjes of een aluminiumbakje). Reken op 200 gram suiker per kg vruchten. Schud de doosjes licht zodat alle vruchten met suiker worden omgeven. Sluit de verpakking en vries ze zo snel mogelijk in. Met een suikeroplossing. Maak een suikerstroop van 200 gram suiker op een halve liter water, dit is genoeg voor een kg aardbeien. Zonder suiker. Aardbeien blijven mooi stevig als u ze 5 uur voor vriest op een plastic dienblad of op een bakblik. Zijn de vruchten hard, dan kunt u ze verpakken zoals u gewend bent. Bedenk wel dat vruchten zonder suiker ingevroren slechts 6 maanden houdbaar zijn. Met suiker of in een suikeroplossing is de bewaartijd 12 maanden. lngevroren zacht fruit wordt altijd enigszins zacht als het ontdooid is. Gebruik dit fruit dan ook niet voor garnering, maar voor moes, compote e.d. Ontdooi de vruchten buiten de verpakking om te voorkomen dat het fruit de smaak van de verpakking aanneemt. Spreid het fruit uit op een bord en laat het zo snel mogelijk ontdooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat kan prima. Ik doe het altijd zo en dat gaat perfect. Ik doe het overigens ook zo met frambozen en die zijn nog veel zachter. Ik denk dat ze zo goed blijven omdat ik ze niet was. Ik vind het nergens voor nodig om ze nog zachter te maken doordat ze doorweekt met water zijn (we leven nog steeds en kunnen tegen een stootje want we zijn nooit ziek)

Ik leg ze gewoon op een bord, zodat ze los liggen en zet ze met bord en al in de vriezer op goede koude invriestemperatuur. Als ze bevroren zijn doe ik ze in een bakje of zakje en leg ze terug in de vriezer. Zo heb ik altijd hele vruchten die wel niet meer zo stevig zijn na het ontdooien door de ijskristallen die ook smelten natuurlijk, maar nog wel heel en niet gesuikerd. Soms is ongesuikerde aardbei nl. lekkerder in bepaalde gerechten.
suiker onttrekt nl. ook sap en maakt het dan een kleffere massa.
Ze zijn echter niet meer zo stevig als verse om in plakjes te snijden op brood of beschuit, maar je kunt ze wel fijn geprakt op brood doen en er evtl wat suiker op strooien vlak voor je ze eet. het wordt dan geen soep.;)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft dat wassen: doe ik ook nooit, evt. bestrijdingsmiddelen krijg je er toch niet af door ze even onder de kraan te houden, en je hebt ook geen waterbommetjes. +