Banaan invriezen

Kan ik als ik baby hapjes met banaan heb gemaakt, deze dan invriezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.4K

Antwoorden (3)

Een hele banaan invriezen gaat niet goed, wordt papperig bij ontdooien, maar hapjes hebben deze structuur al en zijn inderdaad in te vriezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bewaar het ingevroren fruit niet langer dan enkele maanden. Zet er de datum op van invriezen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens zijn er fora waarop gemeld wordt dat je ook bananen heel (in de schil) kunt invriezen. Kwestie van proberen denk ik.

Het invriezen van babyvoedsel met banaan is in ieder geval wel gebruikelijk als ik een aantal fora nalees. Kwaad kan het sowieso niet. Het papperig worden van voedsel in de vriezer komt door enzymen en door het stuk gaan van de cellen door ijskristallen.

Enzymen kan je deactiveren door kort te koken (zou ik bij banaan niet doen) en grote ijskristallen voorkom je door snel in te vriezen bij heel lage temperatuur (dus niet teveel tegelijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het invriezen, maar vers is lekkerder en het is toch zo gemaakt? Vers heeft ook het voordeel dat er heel weinig vitamine C verloren gaat. Het fruit behoudt wel zijn vitamines door het in te vriezen, maar bij het ontdooien gaan er in het dooiwater toch wateroplosbare vitamines verloren en vitamine C is hier één van.

Ik zou dus als ik een hapje klaarmaak waarvan ik weet dat het teveel is in één keer, de rest in de ( flexibele)ijsblokjesvorm doen en zo invriezen. Je kunt zo ook een variatie van fruitblokjes maken zoals meloen, aardbeien geraspte zoete appel,enz. Wel een paar druppeltjes citroensap erbij doen, dit scheelt toch in de verkleuring.
Een baby vindt in het begin alles zuur en moet nog aan alle smaken wennen. Weet je wat ik wel eens deed?
Ik gaf mijn zoontje wel eens een gedroogde appelring tussendoor. Kon hij zijn vingertjes door het gat steken en zat hier heerlijk op te sabbelen. ;)
amc
12 jaar geleden
Ja dan blijven ze langer houdbaar. Maar de smaakt gaat wel achteruit