vanaf welke leeftijd mag een kind zelf koken?

mijn kind wil graag zelf koken als ik bv boven zit of even weg ben. ze is 11 jaar en let goed op. ze helpt me vaak in de keuken en ze kan het heel goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6K

Antwoorden (11)

Dat ligt gewoon aan het kind zelf. De een heeft er meer aanleg voor dan de ander. Als uw kind regelmatig voor u kookt en u ziet dat dit gewoon probleemloos gaat. Dan kan het prima als u van huis weg bent.

Kijk bijvoorbeeld ook naar MasterChef Junior. Daar koken ook kinderen tussen de 8 en de 12 (volgens mij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij vind dat je dochter het aankan dan mag ze gewoon koken. Wel goed op het het drukken dat ze voorzichtig moet zijn met vuur en hete dingen maar dat is wel logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt aan je kind, het ene met 8 en het andere met 15, als ik jou zo hoor, zou ik weinig spetterende dingen laten doen Laat ze maar ontdekken, maar wel op een veilige manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij er vertrouwen in hebt dat ze het kan...

Als je er nog niet helemaal zeker van, probeer het dan eerst eens als jij aan de keukentafel zit of in de tuin, dat je toch nog n beetje een oogje in het zeil kunt houden zonder dat zij het gevoel heeft dat je haar op de vingers kijkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! De leeftijd is iet van belang
Mijn dochter vindt het ook leuk om af en toe een eitje voor zichzelf te bakken of zo. Echt koken doet ze nog niet. Ze is bijna 10.
Ik denk dat een kind van die leeftijd dat prima kan. Maar toch, ik zou het niet doen als ik zelf weg ben. Dan moeten ze gewoon allemaal van 't fornuis afblijven voorlopig. En dan kan er bij ons nog niet eens zo heel veel gebeuren, want we koken op inductie, dus de kans op brand is erg klein.
Ik zou het wel toestaan als ik zelf in de buurt ben. Prima kind, vandaag mag jij koken, heb ik een dagje vrij. Maar je hebt als ouder wel altijd nog de verantwoordelijkheid, en als er iets gebeurt terwijl jij niet in de buurt bent, heb je kans dat je kind in de paniek schiet en onverstandige beslissingen neemt. Ik denk bij dat soort dingen ook altijd "stel dat er wat gebeurt, zou ik mezelf dat zo kwalijk nemen".
Nou moet ik zeggen dat ik zelf door omstandigheden vanaf mijn 15e thuis gekookt heb, op gas, en dat ging prima. En waar dan precies de grens ligt, ik weet het niet. Ik zou denk ik eerder wachten tot ze 13 of 14 is, en niet al op 11-jarige leeftijd. Maar uiteraard is daar eigenlijk geen vaste leeftijd voor te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet jezelf beslissen, ik vond koken vroeger ook altijd erg leuk deed het ook op een hele jonge leeftijd met m'n moeder samen. 11 jaar is wel jong, ik zal haar persoonlijk zelf wel laten koken als je dichtbij in de buurt ben voor als er iets gebeurt. Ik zal zelf niet weggaan, ben ik veel te bang dat er dan wat gebeurd. M'n nichtje is ook 11 en kookt ook best vaak met mij, zou haar ook nooit alleen laten ben dan veel te bang dat er wat met haar gebeurd. Wel als ik even weg ben, maar dan ben ik gewoon in huis of even buiten in de tuin maar wel dat ik haar kan horen als er wat is. Als je haar laat koken laat haar dan ook makkelijke dingen koken, ik zou haar geen friet laten maken of zo, vriendin van me kreeg keer dat vet over haar arm heen.. geloof me, wil je niet meemaken! Je zou haar bijv. groentes kunnen laten maken of vlees. Ligt er beetje aan wat ze tot nu toe met jou samen gemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan makkelijk hoor, ik kookte ook wel eens op mn 11e. Niet hele moeilijke dingen, gewoon aardappelpuree, of maceroni met kaas ofzo. Mn moeder zat dan aan de eetafel een krantje te lezen. Dus als er iets was kwam ze er meteen aan. Ik ging ook steeds moeilijkere dingen maken enzo. Nu moet ik elke week koken, (ik ben 14) en dat vind ik ook helemaal niet erg. Dus zolang ze voorzichtig is, wordt het alleen maar leuker voor haar. Dus ik zeg, zeker lekker laten koken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon laten doen als je de gevaren maar uitlegt van het gas aanlaten of doekjes die in de brand kunnen vliegen en er ook voor zorgen dat ze niet in paniek moet raken als de braadpan in de fik vliegt dus voor bereiden op wat er mis kan gaan zonder haar bang te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar zit geen echte leeftijd aan vast, dit is de keuze van de ouders en het kind zelf, als het kind het graag wil dan moet je dit met je ouders overleggen en kijken wat hun hiervan vinden. Als de ouders denken dat het kind genoeg verantwoordelijkheid heeft om dit te doen dan kan je je kind gerust laten koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marieke Henselmans (geen cent te makken en o.a. consuminderen met kinderen) schreef een leuk boekje over wat kinderen "moeten kunnen" op een bepaalde leeftijd.
Koken zat daar zeker bij, opbouwend. Simpel beginnend en eindigend met bijv 3 volledige maaltijden.
Titel weet ik helaas niet meer

Toegevoegd na 10 minuten:
de titel is:
goed opgevoed

Toegevoegd na 10 minuten:
de titel is:
goed opgevoed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt van het maturiteits gevoel van het kind af, de handeling, de feeling, .
Help je kind de eerste keren, en leer het de kneepjes van het vak, en je zal vanzelf wel merken wanneer het daartoe in staat is.