hoe maak je zelf donuts?

ik geef binnekort een meidenmiddag en ik maak allemaal lekkere dingen klaar zoals cupcakes, koekjes, taartjes. allemaal zelf want ik ben dol op bakken, maar hoe maak je zelf donuts?

en nog tips voor lekkere dingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (7)

Ingrediënten

575 gram bloem
0,25 liter lauwe melk
75 gram gist
75 gram suiker
1 ei
0,5 theelepel zout
0,5 theelepel kardemomme
100 gram zachte roomboter of margarine
5 gram anijspoeder (hoeft niet)

Bereidingswijze

Maak een deeg van alle ingredienten en laat het 15 minuten rusten.
In drie worsten verdelen en ieder in 10 stukken delen.
Bollen van draaien en weer 15 minuten laten rusten.
Met 2 vingers een gat in het midden maken en weer 15 minuten laten rusten.
In een frituurpan met plantaardig vet lichtbruin en gaar baken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon ff verder surfen op het internet en dan vind je zoveel antwoorden.....
helaas doen ze dat niet meer...
hier website waar een recept voor donuts op staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het recept voor donuts:

Ingredienten:

600 gr bloem

100 gr roomboter

400 gr suiker

1 zakje vanillesuiker

6 eieren

4 dl melk

1 zakje bakpoeder

Zonnebloemolie

4 tl vanillearoma

1 mespunt zout

1 mespunt nootmuskaat
Bereidingswijze:

01. Meng eerst de boter, suiker, vanillesuiker en eieren in een grote kom.

02. Voeg daarna melk, zout, nootmuskaat en vanillearoma toe.

03. Zeef de bloem en bakpoeder en voeg het beetje voor beetje toe aan het geheel in de kom.

04. Kneed dit met één dichte hand.

05. Strooi een beetje bloem over je aanrecht.

06. Leg het deeg erop en rol het met een deegroller zodat het geheel ongeveer 1 cm hoog word.

07. Maak met een donutvorm of koekvorm vormpjes in het deeg.

08. Doe veel zonnebloemolie in een diepe pan en laat het heet worden.

09. Leg langzaam de donuts erin en laat ze goudbruin worden.

10. Tip: Leg er niet te veel donuts tegelijk in, want dan worden ze minder mooi.

11. Tip: Met gesmolten chocolade en andere versieringen maak je de donut helemaal compleet!

12. Tip: Door kleine vormpjes te gebruiken kunt u ook mini-donuts maken.

http://www.receptenkookboek.nl/taarten-en-gebakjes/american-donuts/83/

Je kunt ook kleine muffins maken. Bij de Xenos kun je daar speciale bakvormen voor krijgen. Aardbeien gedoopt in gesmolten witte of pure chocolade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recept van donuts.

De donuts zijn warm het lekkerst.

Het deeg moet een nacht of minstens twee uur in de koelkast staan.

Ingrediënten voor 12 personen:

Je hebt nodig:
Plastic folie *
2 ronde uitsteekvormen,van 3 cm en van 6 cm *
Keukenpapier *
Kleine kom *
110 gr bruine basterdsuiker *
55 gr ongezoute boter *
1 ei *
450 gr bloem *
? eetl. bakpoeder *
? theel. kaneel *
Een snufje zout *
2 eetl. heet water *
? theel. vanille-essence *
3/4 dl melk *
Plantaardige olie om in te frituren *
Poedersuiker om de donuts mee te bestrooien.

Hulpmiddelen:

Frituurpan *

Bereidingswijze:

Roer de suiker met de boter tot het licht en romig wordt,doe dat eventueel met de mixer.
Voeg beetje bij beetje het ei toe.
Doe de rest van de ingredienten erbij.
Het deeg moet vrij stevig,maar wel glad zijn.
Wikkel het deeg in plastic folie en zet minstens 2 uur in de koelkast.
Deel het deeg in tweeen en zet de helft terug in de koelkast.
Rol de andere helft uit op een met meel bestoven oppervlak tot een dikte van ruim ? cm.
Snij met uitsteekvormen zoveel mogelijk donuts uit.
Doe de restjes bij elkaar en rol opnieuw uit.
Herhaal dit met het het overgebleven deeg.
Verhit olie in een frituurpan tot hij bruist bij 190?C.
Frituur de donuts met kleine hoeveelheden tegelijk.
Keer ze eenmaal om tot ze een mooie goudbruine kleur hebben.
Laten uitlekken op keukenpapier.
Schud de donuts in een kom met poedersuiker tot ze er helemaal mee bedekt zijn.
Meteen opdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerikaanse donuts worden gemaakt van gistdeeg.

Los 20 gr. gist op in ½ dl. lauwwarm water, samen met 1 lepel suiker.
Laat 1 dl. melk warm worden, neem de pan van het vuur en laat 50 gr. boter hierin smelten.
Laat het wat afkoelen en giet het dan bij het water/gist mengsel.
Klop 2 eieren los en doe deze samen met 150 gr. suiker,½ theel. nootmuskaat en 1 theel. zout door het mengsel.
Voeg 500 gr. bloem toe en kneed dit tot een zacht deeg.
Dek het deeg af en laat het op een warme plaats ½ uur rijzen.
Vorm van het deeg kleine bollen en duw er in het midden met de steel van een houten lepel een gat in.
Laat de donuts nog 40 min. afgedekt staan en bak ze dan in de hete frituur mooi bruin.
Laat ze op keukenpapier goed uitlekken en wentel ze door een mengsel van suiker en kaneel of glazuur ze.

Simpeler in de oven; (Als je een muffinvorm met verhoging in elk gat hebt, dit is een donutvorm).

250 gr. witbroodmix in een kom doen.
25 gr. boter smelten en dit samen met 1 losgeklopt ei , 1 z. vanillesuiker en evtl. citroensap door 100 ml. melk roeren. Dit alles bij broodmix schenken en met mixer of met de hand tot een soepel deeg kneden. Het mag niet meer plakken, anders iets broodmix erbij doen.
Deeg in 12 bolletjes vormen en net als in het vorige recept voorgaan of neem zo'n muffinvorm met kleine verhoging in het midden als je die toevallig hebt, er zijn nl. donutvormen voor. Deeg in 30 min. laten rijzen, tot de omvang verdubbeld is.
Oven voorverwarmen op 200 graden C.

Donuts in midden van de oven in ca. 15 min. gaarbakken.
laat in een kommetje boter smelten en wentel de donuts hierdoor tot er rondom boter zit. Doe fijne suiker in een zak, de donuts erbij en de zak goed sluiten. de zak schudden, zodat elke donut rondom een dun laagje suiker heeft.
amc
12 jaar geleden
600 gr bloem
100 gr roomboter
400 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
6 eieren
4 dl melk
1 zakje bakpoeder
Zonnebloemolie
4 tl vanillearoma
1 mespunt zout
1 mespunt nootmuskaat

01. Meng eerst de boter, suiker, vanillesuiker en eieren in een grote kom.
02. Voeg daarna melk, zout, nootmuskaat en vanillearoma toe.
03. Zeef de bloem en bakpoeder en voeg het beetje voor beetje toe aan het geheel in de kom.
04. Kneed dit met één dichte hand.
05. Strooi een beetje bloem over je aanrecht.
06. Leg het deeg erop en rol het met een deegroller zodat het geheel ongeveer 1 cm hoog word.
07. Maak met een donutvorm of koekvorm vormpjes in het deeg.
08. Doe veel zonnebloemolie in een diepe pan en laat het heet worden.
09. Leg langzaam de donuts erin en laat ze goudbruin worden.