tips voor ouderwets frituuren?

wij hebben thuis geen frituurpan
dus wij frituren in een pannetje op gas met olie daarin
hoe komt het dat mijn frietjes hierin niet mooi bruin worden en ook niet knapperig?
en wat kunnen wij daar aan doen ?

Toegevoegd na 10 minuten:
ik bak met diepvries patat van de c1000

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.4K

Het beste antwoord

Heb zelf ook geen frituurpan. De ene keer maak ik ovenfrites of bak de frites in een wadjan.

Zoals al aangegeven is de temperatuur erg belangrijk Maar ook het verwijderen van evt kruimels en ijs. En zorgen dat de frites ontdooid zijn.

Onderstaande heb ik gevonden op het net:

Door op de juiste wijze te frituren, beperkt u de vorming van schadelijke stoffen en kunt u het vet / olie langer gebruiken:

Verhitting

• Warm olie of vet langzaam op. Doe dit bij voorkeur in drie stappen met tussenpozen van
een half uur. Eerst naar 100, dan naar 140 en vervolgens naar maximaal 175C.
Bij frituurpan:• Zorg dat de thermostaat goed is afgesteld. Laat deze wanneer nodig opnieuw afstellen.

• Verhit olie of vet alleen als u het gebruikt. Wanneer u de olie of het vet een poos niet
gebruikt, kunt u dit het best laten afkoelen tot kamertemperatuur en afdekken. Zo blijft
het vet het langst goed. Houdt wel rekening met de opwarmtijd als u het vet daarna
weer nodig heeft. Bij een korte onderbreking kunt u daarom ook de thermostaat op 100 of 150 gr zetten.

Bereiding

• Verwijder eventueel aanwezig overtollig ijs van producten die uit de vriezer komen en
losse kruimels.
• Bak niet teveel producten tegelijkertijd. Hierdoor koelt het vet namelijk teveel af.
Een goede vuistregel is 1 kilogram product op 10 liter vet.
• Gebruik uitsluitend materiaal van RVS. Het gebruik van oude bakwanden met koperen
leidingen beïnvloeden de kwaliteit van het vet negatief.
• Bak de producten op maximaal 175 graden. Bij hogere temperaturen versnelt de afbraak
van het vet en worden eerder schadelijke stoffen gevormd.
• Let op de kleur van de producten. In te donkere producten vormen zich mogelijk
schadelijke stoffen.
• Filter het vet tijdig, om de vorming van verbrande resten te voorkomen. Kruimels en
productresten zorgen ervoor dat de kwaliteit van het vet snel verslechtert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe moet het niet uitmaken of je het bakt in een pannetje met olie, of in een frituurpan, het blijft verhitte olie.

Als de olie heel vers is komt het bruine pas later, maar het knapperige moet dan zeker ook komen.

gebruik je diepvriespatat? Of verse aardappels?

Het kan zijn dat de olie niet heet genoeg is/wordt, of dat je de patat er te snel in doet (als het nog niet heet genoeg is) want dan zuigt de olie sneller in de aardappels, in plaats van dat het bakt)

Tip van jip (of oma)... met een houten pollepel oid, in de olie houden, als er dan al snel bubbeltjes om de lepel heen komen is de olie heet genoeg.

Verse aardappels kan je beter eerst voorbakken, dus op een lagere temperatuur (bubbeltjes komen wel na een paar tellen wachten) dan goed uit laten lekken, liefst drogen met een theedoek bijvoorbeeld alvorens ze af te bakken.

Hoop dat dit je helpt.

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoelde keukenpapier ipv theedoek, maar schone theedoek kan wel ook :)

zie ook:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord, zeker het stuk over voor- en afbakken. Wij krijgen de frietjes altijd mooi knapperig in een pan op het gas :)
Aanvulling op hierboven. De vet in gewone pan die gebruikt koelt sneller af als je er patat in doet. Bak kleinere porties en koop een temperatuur meter om te controleren of je vet heet genoeg is. Kost paar euro bij action.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met de temperatuur van de olie. In het pannetje is de temperatuur moeilijk te controleren. Olie is al snel te heet of niet heet genoeg.

Ook al maak je gebruik van een temperatuurmeter en gooi je de patat pas in het vet, als de juiste temp is bereikt, dan nog is het moeilijk, om op je gaspit de temperatuur constant te houden.

Mijn advies is eigenlijk: koop een echte frituurpan. Bij de Action of de Blokker heb je ze al voor onder de 20 euro.
12 jaar geleden
Het kan aan de olie liggen. Mijn ervaring is dat die dikkere frituurolie beter werkt dan zonnebloemolie (ik ben die gaan gebruiken omdat deze gezonder zou zijn, maar de resultaten zijn zo slecht dat ik weer terug ga naar frituurvet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een friteuse, maar frituur nog steeds vaak in de wadjan, dus weet wat je bedoelt.
Ten eerste is het een kwestie van zorgen dat het vet/de olie heet genoeg wordt. Ik hou meestal zo'n 12-15 min. aan, maar de tijd is afhankelijk van de hoeveelheid vet (ik heb meestal 2 liter olie), grootte van het vuur enz. dus dat moet je uitproberen met je eigen pan.
Ten tweede zorgen dat je de te frituren producten ontdoet van ijs en/of ontdooit; ik leg kroketten e.d. meestal op wat keukenpapier op het aanrecht en patat los op een groot bord, zodat het een bergje is en de lucht er overal bij kan.
Testen van de temperatuur van het vet kan door een stukje brood in de olie te gooien; wanneer dat in ca. 30 seconden bruin boven komt drijven, is de olie heet genoeg om je patatten in te doen. Niet te veel - ik hou meestal 1 flinke handvol aan. Wanneer die boven komt drijven, wacht ik doorgaans nog een paar minuten voordat ik de patatjes uit het vet haal; ik hou van knapperige patat en dus moeten ze van mij bruine puntjes hebben.
Dan uit het vet halen en laten uitlekken.
Tussendoor het vet weer laten opwarmen, dus zo'n 3-4 min. ff deksel op de pan, en pas daarna de volgende portie of andere producten erin. Mijn regel: nooit meer dan 4 kroketten o.i.d. tegelijk, en ook alleen als het vet weer op temperatuur is.
Na afloop de boel minstens 3 uur laten afkoelen zonder deksel op de pan. Daarna filteren (gaat heel goed met een stuk keukenpapier in een trechter op de fles waar het uitkwam), fles afsluiten en wegzetten tot volgend gebruik.
Let op: wanneer je het vet ruikt wanneer het wordt verwarmd, is dat absoluut de laatste keer dat je het moet gebruiken!!! Daarna echt weggooien, hoor.