Waarom gaat het reeds kokende water extreem borrelen als je er de rijst of macaroni in gooit?

Ik kook altijd een hoeveelheid water in een pan, als het water kookt doe ik er pas de rijst of macaroni in. Het water gaat dan heel erg borrelen en kookt bijna over. Ik doe er dus eerst een klein beetje in en daarna pas de rest.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
6.8K

Het beste antwoord

De hypothese is dat de koude rijst of macaroni weliswaar warmte afvoert, zodat de warmte inhoud van de pan -als-geheel daalt, maar dat door het roeren met een lepel en de toegevoegde rijst of macaroni de warmteoverdacht tussen water en bovenstaande lucht zozeer verbetert dat de temperatuur - en de druk - van de lucht bellen in het water flink oploopt. Zozeer zelfs dat het water dat eerder vrij rustig kookte omhoog wordt geperst.Daarbij heb je ook nog dat macaroni lucht in de holle pijpjes heeft,wat ook nog extra luchtbellen in het kokende water afgeeft.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarom dit gebeurt durf ik je niet te vertellen. Wel heb ik een paar simpele tips om het overkoken te voorkomen:

1. Gebruik een grotere pan.
2. Doe wat olie in het kokende water voordat je de pasta of rijst toevoegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat als je rijst in een pan gooit het meteen een soort koek vormt die langzaam naar beneden zakt en het water daar onder zo naar boven word geperst en dat water is dan heel warm want die komt van de bodem en dat borelt totdat het afgekoeld is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht door het temperatuurverschil tussen de rijst/macaroni en het kokende water. Op het moment dat je iets in het water gooit dat kouder is dan 100% koelt het water aan de bovenkant van de pan het eerst af, waardoor deze naar beneden zakt. Het warmere water van onderuit de pan wordt hierdoor omhoog gedrukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het toevoegen van stoffen in water heeft invloed op de temperatuur waarop water kookt. Vervuild (niet puur) water (bijvoorbeeld water met zout erin) kookt op een hogere temperatuur dan puur water.

Wellicht dat de rijst of pasta het zout absorbeert of aan zich bind daardoor de kooktemperatuur van water daalt. Maar goed, dit is zeer hypothetisch. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het overkoken van kokend water met rijst of pasta bedoelt: dit komt volgens mij door het denatureren (kapotkoken) van eiwitten, wat zorgt voor schuimvorming. Hierdoor kruipt het water uit de pan.

(Overigens gaan bij mij de bubbels in eerste instantie juist weg, omdat het water meteen stopt met koken als je er koude dingen in gooit. Pas na een half minuutje komt het water omhoog.)