Hoe maak je een ouderwets sausje,met champignons voor over een varkenshaasje,?

Graag een recept van de gewone kookmoeder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ook varkenhaas maar dan met pepersaus...lekkuuuuuurrrr..+

Antwoorden (11)

De jus van het bakken nemen, en -indien er nog niet in tijdens het bakken- champignons, uien en een scheutje rode wijn of port er in. Dan een papje van bloem in lauw water toevoegen om dik te maken. Op smaak brengen met je favoriete kruiden, peper en zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een zakje (of meer natuurlijk) champignon saus van de knorr. Water en champignons toevoegen even roeren en klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier een site met een lijstje met verschillende champignonsauzen. http://www.mijnreceptenboek.nl/zoeken/?q=champignonsaus&submit.x=0&submit.y=0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kook vader ook goed? :)
Met een roux.
Boter 50gr in een pannetje met champignons en uitje. Dan 60gr bloem, ff blijven roeren tot het een balletje wordt. Dan koud water erbij of bouillon, aan de kook houden en water bij voegen tot de gewenste dikte. Bij water evt bouillon blokje toevoegen. Zout peper erbij en evt wat melk/ room en het is een heerlijke saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak het altijd op deze manier.

Champignonsaus.

40g boter
1 ui
200g champignons
40g bloem
4dl bouillon
1 ei
0,5 dl koffieroom
1 eetlepel witte wijn
zout
peper

Maak de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Maak de ui schoon en snipper hem heel fijn. Verhit in een pan de boter en fruit hierin even de ui. Roer de bloem erdoor en beetje bij beetje de bouillon. Blijf roeren tot er een mooie gebonden saus ontstaat. Doe dan de champignons erbij en laat de saus 10 minuten zachtjes koken. Roer het ei los met de koffieroom en de wijn en giet een beetje van de warme saus bij. Schenk dit mengsel bij de warme saus. Maak de saus op smaak af met zout en peper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh..Burton? In ieder geval: Eerst de roux maken van boter en bloem, even laten garen, beetje bij beetje de bouillon erbij tot er een dikke saus onstaat, dan de plakjes champignons erbij en zachtjes alles gaar laten worden. ~Proeven! Dan een paar druppels citroen erbij: Klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Burton, nu zie ik dat ik het verkeerd las bij jou, ik dacht dat je eerst zei: wel koken , en daarna: niet koken ,terwijl met dezelfde toevoeging. Sorry..
Smelt een klont boter in en steelpannetje,als het niet meer bruist voeg je de bloem toe(1½ eetlepel)laten garen
dan scheutje bij scheutje de bouillonblok er door roeren
tot er een gladde saus ontstaat,dan de vers gesneden champignons er door.E.v.t. op smaak brengen met zout,pe
per,iets knoflook, en een beetje djahe (Gember) misschien
nog een paar druppels citroensap.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Champignons bakken, bekertje slagroom of kookroom toevoegen. Met allesbinder of een beetje bloem dikker maken en evt wat peterselie toevoegen. Een scheutje Marsalla wijn of andere witte wijn toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Champignons schoon borstelen, niet wassen, dan gaat de smaak verloren
Plakjes of stukjes snijden.
Heel klein stukje boter in een koekenpan.
Bak de champignons, doe ze niet in 1x in de pan,dan gaan ze liggen koken, maar begin met een klein beetje, als het vocht eruit weer gedeelte toevoegen,
Als alle vocht eruit is, snippertjes uien toevoegen, niet teveel, anders gaat de ui overheersen.
Klein beetje bouillonpoeder, groentesaus poeder, even bakken en dan water erbij.
Voor extra lekkere smaak, beetje looproom of koffiemelk erbij.
Als laatste snippertjes peterselie erdoor.
Je moet wel constand roeren, anders bakt het aan.
Dit sausje kun je ook dag van tevoren maken, bewaar het in een schaaltje afgedekt in de koelkast, je moet dan alleen de peterselie pas toevoegen als je aan het opwarmen ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat wat braadboter smelten in de pan en bak hierin de met zout en peper gekruide varkenshaas. Haal het vlees uit de pan en houd warm. Gooi het braadvet niet weg.
Smelt wat boter in een andere pan en bak hierin zacht 2 gesnipperde sjalotjes (zoveel lekkerder dan gewone ui) doe hierbij de plakjes champignon en besprenkel ze met wat citroensap.
Doe ¼ l. vleesbouillon in de pan waarin het vlees gebraden werd en als het braadvocht uit de pan is losgekomen, voeg dan 2 dl. room toe on de saus aan te dikken. Breng de saus op smaak met peper, zout en madeira. Voeg vervolgens de gestoofde sjalotjes/champignons toe, warm even door en de saus is klaar.
Snijd de varkenshaas in plakken en overgiet ze met de champignonroomsaus.
amc
12 jaar geleden
Champignons in 4 snijden.. Beste boter in de pan, ( beste boter is pure boerenboter) , aanstoven in een pan die ruim genoeg is, ( in een te kleine pan kook je ze in eigen vocht en dat kan de bedoeling niet zijn ) , aanstoven met een teentje look , ( look en champignons gaan super lekker samen). Kruiden met wat boter en zout. Doe een flinke scheut ( 10cl ) cognac erbij, en flambeer , als de vlam eruit is, Doe de champignons dan in een hogere pot, en hou het braadvocht , voeg culinaire room in de pan en schraap het braadvocht en resten van de champignons los van de pan, laat de room inkoken tot zowat 1/3de .
en zo heb je super lekkere saus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
braad de varkenshaas
vlees uit de pan nemen
in het bakvet bv de champignons doen
als gaar, wat bouillon erover
creme fraiche of kookroom erover en wat laten in dikken
op smaak brengen