Mag men voedsel stomen met gedistilleerd water ?

Gedistilleerd water is in principe niet voor consumptie. Maar kan men dit water zomaar gebruiken in een stomer om voedsel te stomen ? Reden: vermijden van kalkvorming.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6K

Het beste antwoord

Gedestilleerd water is prima geschikt voor consumptie! Althans, in die zin dat het volstrekt ongevaarlijk is.

Het zal beroerd smaken, want gedestilleerd water is het puurste water wat je je kunt bedenken. Precies dat is het probleem. In normaal water (kraanwater, bronwater, water uit gesmolten himalayasneeuw) zit altijd van alles opgelost: diverse zouten, mineralen, kalk, noem maar op. Dat geeft smaak aan het water. Die smaak *ervaren* wij als neutraal, smaakloos water.

Het gevolg is dat wij gedestilleerd water, dat dus *echt* smaakloos is, *ervaren* als smerig.

Uit dit verhaal volgt het antwoord: je kunt je groenten prima stomen met gedestilleerd (dus hyperzuiver) water.

Toegevoegd na 1 minuut:
In feite stoom je je groenten ook met gedestilleerd water als je gewoon water zou gebruiken. Destilleren is immers niets anders dan gewoon water aan de kook brengen, en de damp opvangen.

De zouten, mineralen en kalk uit het oorspronkelijke water verdampen immers niet. Die blijven achter in het water, dat is wat jij als kalkaanslag ziet. De waterdamp is zoutloos, mineraalloos, kalkloos water - gedestilleerd water dus.

Dus ook vroeger, toen je nog gewoon kraanwater gebruikte voor het stomen, stoomde je zonder het te weten al met gedestilleerd water!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor uitgebreid antwoord. Ik kan je nog geen +1 geven omwille van mijn ranking :-(

Andere antwoorden (1)

Stoom van gedestilleerd water is gelijk aan stoom van kraanwater, in Nederland, hoor...
Maar als je gedestilleerd water gebruikt krijg je geen ketelsteen inderdaad...