Hoe maak ik hamlappen lekker en mals?

Van huis uit ben ik vlees braden niet zo gewend. Ik doe hamlappen kruiden en zouten en dan in blue band margarine dichtschroeien en vervolgens 1-2 uur sudderen met de deksel op de pan op laag vuur (pruttelt een klein beetje, maar weinig vochtverlies).
Ik had eens gehoord dat je vlees niet zo lang moet bakken als op de verpakking staat, maar dat het lekkerder wordt, naarmate je het langer laat sudderen... Dus dat doe ik dan maar zo. Alleen vind ik het zelf op deze manier niet te eten, al lust ik goed klaargemaakte hamlappen ook niet. Mijn man echter is een echte carnivoor en hij vindt mijn hamlappen ook niet lekker. Ze zijn volgens hem taai en er zit geen smaak aan... Wat doe ik verkeerd en vooral:
Hoe moet het WEL!? :-(

Toegevoegd na 3 uur:
Zoals ik hierboven beschreven heb, had ik het vandaag gemaakt. Het vlees heeft anderhalf uur opgestaan. Ik vond het zelf niet te eten, maar dat vind ik wel vaker niet met 'echt' vlees. Mijn man daarentegen vond het HEERLIJK! Hahaha, zulke complimenten krijg ik niet vaak zomaar uit hemzelf. :-P
Blijkbaar doet zijn mammie het óók zo, want dan krijg ik dit soort complimenten. Ik zal het de volgende keer eens maken zoals bij de tips staat en ondertussen ook mijn schoonmams eens vragen naar haar baktips. ;-)

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik zal de vraag zo sluiten. Ik kies nog geen beste antwoord. Dit doe ik pas wanneer ik de recepten heb uitgeprobeerd. Kan wel een tijdje duren, maar niemand heeft hier haast toch? ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
51.7K

Antwoorden (5)

Wrijf de hamlap voor het kruiden in met een paar druppels citroensap, je zult merken dat de hamlap lekker mals blijft, laat hem ook niet te lang sudderen, hierdoor verliest de hamlap nagenoeg al zijn vocht en smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het garen is afhankelijk van de temperatuur die je gebruikt. Bij een temperatuur rond de 60gr. C. dien je te rekenen op anderhalf uur per kilo. Bij een temperatuur rond de 90gr. C. 1 uur.
Hamlappen behoren snel gaar te zijn en geen 2 uur stoven. Dat moet je met suddervlees doen.

Wrijf de hamlappen (van de dikke lende) in met zout en peper, haal ze even door de bloem en bak ze in de niet te hete boter aan twee zijden gedurende 10 tot 12 minuten. Neem ze uit de pan , en blus het braadvet met een beetje bouillon of water. Door de bloem zal de jus enigszins gebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamlappen komen van de achterham en zijn de meest malse varkenslappen. Als u voor het bakken de lappen met bloem bestuift, levert dat een licht gebonden en lekkere bruine jus op.

bakken ± 8-10 min.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.slagerijgerritschen.nl/vleeswaren-bereiding.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel hamlappen sudderen maar hooguit een uur en dan zijn ze om te zuigen, althans bij mij, op mijn manier.

Bij mij worden ze heel mals als ik ze eerst op hoog vuur bruinbak in bakboter. Dan zet ik het vuur middelhoog en doe er champignons bij, die ik zo'n 5 min. meebak.
Ik maal er dan verse peper en zout over, doe er een verkruimeld bouillonblokje, een beetje kruidnagelpoeder en laurierpoeder bij en schep alles om.
Intussen heb ik water gekookt in de waterkoker en giet dit er heet bij tot het vlees onderstaat. Dek de pan half af met een deksel en laat het een uurtje sudderen. Af en toe even kijken of het water niet teveel verdampt, anders wat water erbij doen.
Alles uit de pan scheppen met een schuimspaan en in het braadvocht wat room, of crème fraiche (of een zakje peperroomsaus) erdoor roeren en dan alles weer terug doen in de pan. Nog enkele minuten pruttelen en je hebt heerlijk malse lapjes en een heerlijke saus.

Toegevoegd na 1 dag:
Ze hebben bakboter van Campina " botergoud" heet hij en die is perfect om mee te bakken. Hij spattert namelijk niet en verbrandt niet snel omdat de eiwitten en water de bodem van de pan niet raken. Dit maakt nl. dat boter verbrandt. Er is een speciaal procedé toegepast door middel van lucht en hij spat echt niet in een goede pan.
Het is in feite dus een soort geklaarde boter en ik vind hem heerlijk om mee te bakken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
gedaan en ze waren evenzogoed van hardboard
peper en zout erop dan bestrooien met bloem rondom lekker bruin bakken in de hete boter ,afblussen met koud water zoveel dat de lapjes net ONDER staan dit is nl. erg belangrijk,in de jus een teentje knoflook en een eetlepel zoete ketchap.af en toe omkeren succes verzekerd ,worden zo zacht als boter ,lekker 2a3uur laten gaan op sudder stand Succes