Wie heeft er een recept voor traditionele nasi goreng?

Ik ben op zoek naar een traditioneel Indonesisch recept, dus zonder pakjes en zakjes en ook zonder vetsin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

rijst koken (ik doe het altijd in kippenbouillon)
af laten koelen
nasivlees bestrooien met ketoembar (gemalen koriander)
ontbijtspek bakken
nasivlees erbij en gaar bakken
vlees eruit
gesnipperde ui en knoflook fruiten
geraspte gember (cm ongeveer) meebakken
groenten als prei, wortelblokjes en witte kool meebakken
beetje kerrie, ketoembar erbij
eventueel gesnipperde spaanse peper (klein stukje) meebakken
flinke eetlepel pindakaas erbij
scheut ketjap manis erbij (geen conimex, maar bijv ABC van de toko)
gemalen zwarte peper erbij
gescheurd selderijblad erbij
schep voor schep de koude rijst meebakken
vlees er weer bij
geheel doorwarmen

serveren met kroepoek, gebakken ei, atjar en augurk

Of dit traditioneel is weet ik niet, maar lekker is het wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben het zout niet vergeten, want dat zit al in het ontbijtspek en de rijst die in bouillon is gekookt. Proef eerst en voeg dan eventueel nog een beetje zout toe. Nodig is het niet.
paulus811
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Och ik denk dat er evenveel traditionele nasi is, als traditionele snert of tomatensoep
paulus811
12 jaar geleden
dat denk ik ook. Nasi Goreng werd van oorsprong met restjes gemaakt, dus HET recept zal niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen trassi ???
paulus811
12 jaar geleden
Goed zo HappyBram. Trassi moet er ook een klein theelepeltje van in. Stom dat ik t vergeten ben

Andere antwoorden (4)

Kijk eens op www.tantelenny.com hier staan heel veel echt oosterse recepten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nasi is gekookte rijst en goreng betekent dat de gekookte rijst gebakken is. Het is van oorsprong een ontbijtmaaltijd waarmee de straatarme Indonesiërs de overgebleven rijst en kliekjes van de vorige avond weer een volledige maaltijd van maakten. Was er te weinig over, dan werd het met opgebakken eieren opgevuld.
De Hollandse soldaten brachten het mee naar Nederland en wij hebben er een complete avondmaaltijd van gemaakt. De Chinezen die hier kwamen hebben hun gerechten toen aangepast omdat wij de Chinese keuken meer lieten staan ten gunste van de Indionesische.
Nasi werd pas echt populair toen de Chinees-Indonesische restaurants ontstonden.
De nasi zoals wij hem maken, lijkt dan ook in totaal niet op de originele.

Een lekkere nasi goreng krijg je door allereerst de witte rijst te koken en dan helemaal koud te laten worden, af en toe omroerend met een vork om hem los te houden.
Bak fijngesneden ontbijtspek in wat arrachideolie en voeg er kleingesneden hamlapjes aan toe.
Laat alles mooi bruin bakken en doe er op het laatst een genipperde ui bij. Bak even mee.

Je hebt al zelf een boemboe gemaakt door;
fijngesnipperd uitje,
2 fijngehakte t. knoflook,
1 theel trassie, (garnalenpasta)
1 fijngehakte rode peper,
2 theel. ketoembar, ( koriander)
3 theel. goela djawa (suiker)
fijn te wrijven in een vijzel of in de keukenmachine fijn te laten draaien. het hoeft geen echte puree te zijn.

Deze boemboe voeg je toe aan het spek/uienmengsel en roer er 2 eieren door en blijf roeren tot deze in kleine stukjes gestold zijn. Voeg fijn gesneden ringetjes prei toe en bak heel even mee.
De koude rijst erbij en alles even opbakken tot alles goed warm is.
Maak alles op smaak met ketjap manis en sambal.

Zet atjar op tafel en bak er een eitje bij. Ook kroepoek is natuurlijk lekker.
amc
12 jaar geleden
Recept voor Oma's nasi goreng (echt Indisch)

Bereidingstijd: 30 minuten

Ingrediënten voor dit recept:

1 pak rijst (Oriza),
kleine prei,
2 sjalotjes,
1 rode paprika,
2 eieren,
1 ons ontbijtspekblokjes,
3 ons hamlappen,
verse selderij gesneden,
ketjap,
tomatenketchup,
peper,
zout,
djahe,
sambal trassi,
gefruite uitjes.

Bereiding / Instructies:

Kook de rijst, fruit het sjalotje en voeg daarna stukjes hamlap en ontbijtspekblokjes toe. Fruit dit 3 minuten.

Voeg vervolgens de prei en de in stukjes gesneden rode paprika toe, fruit deze even mee.

Voeg de eieren toe en roer goed zodat de eieren verkruimeld worden.

Voeg de fijn gesneden selderij toe, maak de boemboe af met ketjap en tomatenketchup en natuurlijk sambal naar smaak.

Voeg de gekookte witte rijst toe en roer goed om, bestrooi de nasi goreng op het bord met gefruite uitjes.

Erg lekker met kroepoek en komkommersalade.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.recepten.net/recept.html?recept=oma-s-nasi-goreng
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien gek dat ik dit zeg, maar de echte originele nasi goreng en het woord zegt het al, NASI GOREG, gebakken rijst.
Wat de Javaan maakt is witte rijst dat reeds gekookt en/of gestoomd is dus rijst wat over is gebleven. Hij gebruikt uien en knoflook doet daar naar smaak sambal bij and that's it en wat bij gerechten van vlees of vis of voor de vegetariërs onder ons gebakken tahu en/of tempé en niet te vergeten een omelet of mata sapi , heel ei waarvan de dooier heel is al dan niet halfgaar en natuurlijk ook wat acar campur, zoetzuur. Wat men hier doet is alles bij elkaar mengen, dat noem ik nasi goreng blanda. Maar ik ga over 2 maanden er weer heen en zal de ECHTE nasi goreng Java op video zetten.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben en tot een andere keer.

Mvg
Sjourd Janssen