hoe maak je filet americain?

filet americain zonder conserveringsmiddelen net zoals van de Keurslager (zie foto) (niet dat het er zoals rauwe tartaar uitziet dus) maar dan zelf gemaakt (of zijn dit geheime recepten??) of heb je er een speciale saus voor nodig bij de bereiding die je niet in de winkel kunt kopen maar alleen als je horeca bent? Ik heb weleens gezien dat ze een soort oranje saus uit een emmer haalden bij de bereiding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Antwoorden (3)

Je neemt gewoon een paar ons goede tartaar (het beste is extra fijn gedraaid), en dat kruid je met wat zout en peper, eventueel wat citroensap en wat druppels worchestersauce, een beetje ketchup en wat mayonaise, en roeren maar. Heel simpel eigenlijk.

Ik heb er ook nog een recept met precieze hoeveelheden van gevonden ; ik doe het zelf altijd uit de losse pols.

Toegevoegd na 1 minuut:
(De oranje saus die je hebt gezien is vermoedelijk een voorbereid mengsel van mayo, ketchup en kruiden. Die is vrij lang houdbaar , en kan dus een paar dagen in het voren gemaakt worden als je grote hoeveelheden moet doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filet american recept.

Filet american is gemalen rundvlees van 100% mager (tartaar) aangemaakt met een saus van mayonaise en kruiden. Het product wordt gebruikt voor op de boterham en toast.

Ingrediënten:■1000 gram Rundvlees (mager)
■35 gram filet american kruiden
■18 gram Keukenzout
■10 gram Worcestersaus
■300 gram Mayonaise

Eventueel toevoegen:■10 gram Paprika extract (voor extra rode kleur)
■4 gram Venda (conserveermiddel)
■Ter decoratie: Gedroogde peterselie

Bereiding:1.Gebruik altijd verse en frisse grondstoffen en zorg dat deze goed zijn gesorteerd.

2.Het hele rundvlees licht aangevroren , 3x malen door de 3mm plaat. U kunt ook verse tartaar gebruiken.

3.Daarna de mayonaise en de kruiden mengen en vervolgens verwerken op het vlees.

4.Zorg dat je het vlees en de saus met een keukenmachine of cutter gemengd worden, (niet met handen i.v.m. bacteriën) of gebruik een spatel.

U kunt ook nog extra toevoegen:a.50 gram Verse uitjes (fijn gehakt)
b.20-30 gram Groene pesto kruiden of Rode pesto kruiden
c.5 gram Zwarte gebroken pepers
d.15 gram Piri piri kruiden (pikant)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.naturalspices.eu/recepten/filet-americain-recept.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filet americain moet je door een vleesmolen draaien. Als je dat op een andere manier doet verliest het zijn perfecte smaak. Het vlees moet ECHT vers zijn omdat je het rauw eet. Werk zeker hygiënisch. Bijgaand het recept voor echte filet americain zonder conserveringsmiddelen enz.