Wie heeft een lekker en makkelijk recept om cupcakes te bakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K
jc54
12 jaar geleden
Rudolph van Veen.
www.24kitchen.nl

Het beste antwoord

Hier een goed basisrecept, waarbij je zelf kunt variëren met allerlei extra ingrediënten of toppings:

voor 12 stuks:
125 gram roomboter op kamertemperatuur
125 gram kristalsuiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels melk op kamertemperatuur
2 (grote) eieren op kamertemperatuur

Het is belangrijk dat de boter goed op kamertemperatuur is. Doe de boter en suiker(beetje voor beetje) in een kom. Mix de boter en de suiker goed door elkaar, totdat er een lichte en luchtige massa ontstaat.

Voeg nu 1 voor 1 de op kamertemperatuur eieren toe. Mix het beslag goed door als je een ei hebt toegevoegd. Voeg vervolgens beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel toe. Mix het geheel. Als laatste voeg je de melk toe en mix je nog eens 1 tot 2 minuten alles goed door elkaar, tot een luchtig en glad beslag.

Pak je cupcake bakblik erbij met daarin de papieren bakvormpjes. Neem eetlepel en schep een beetje beslag in het midden van het papieren cupcake vormpje. Vul de papieren bakvormpjes tot 2/3 vol. Zo kunnen de cakejes goed rijzen en zullen ze niet boven het papieren vormpje uit steken als ze klaar zijn. Hoe platter de cupcakes zijn als ze gebakken zijn, hoe makkelijker je ze kan decoreren!

Zet het cupcake bakblik in het midden van de voorverwarmde oven op het rooster. Bak de cupcakes 20-25 minuten in de oven op 170 graden. Open de ovendeur tussentijds niet, anders zakken de cupcakes misschien in. Na 20 minuten open je de ovendeur en prik je met een houten prikker in een cupcake om te controleren of de cupcakes gaar zijn. Wanneer er geen nat beslag aan de houten prikker blijft kleven kunnen de cupcakes uit de oven gehaald worden. Kleeft er nog wel nat beslag aan de houten prikker, dan laat je de cupcakes nog 5 minuten in de oven bakken. Controleer na 5 minuten weer of de cupcakes gaar zijn en haal ze uit de oven als dat zo is. Let op: iedere oven is anders, hierdoor kan de baktijd van je cupcakes verschillen met de door ons aangegeven baktijden.

Eenmaal uit de oven laat je de cupcakes goed afkoelen op een koel rooster. Zijn je cupcakes boller geworden dan gewenst, leg dan meteen nadat je de cupcakes uit de oven hebt gehaald een snijplankje op het cupcake bakblik. Na ongeveer 1 minuut haal je het plankje er weer van af, je cupcakes zijn nu mooi plat. Als de cupcakes helemaal zijn afgekoeld haal je de cupcakes voorzichtig uit het cupcake bakblik

Let op: Mix met een mixer alles op middelhoge snelheid.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u

Andere antwoorden (3)

Deze Bosvruchten Cupcakes zijn erg lekker. En als je een leuke topping erbij wil maken, is de Aardbeien Botercreme van dezelfde website lekker (en ook niet moeilijk).

Bosvruchten Cupcakes

1 el (15ml) appelazijn (geen zorgen over de geur, het bakt uit)
350 ml (Bosvruchten) sojamelk
100 gr Frambozen, Bramen en Bosbessen (gemend)
345 gr cakebloem
2 tl bakpoeder
0.5 tl baksoda
0.5 tl zout
200 g suiker
120 ml olie (walnoot, macedamia oliën zijn bijzonder goed!)

Verwarm de oven voor op 175ºC.
Zet in elk vakje van het muffinblik een van gerecycleerd papier gemaakt papieren vormpje.
Meng in een beslagkom het appelazijn en de sojamelk.
Zet deze beslagkom apart, zodat dit mengsel kan gaan schiften.
Meng in de andere beslagkom de bloem, suiker, bakpoeder, baksoda en zout door elkaar.
Roer de olie in de kom met de sojamelk en azijn.
Pureer een kwart van de bosvruchten en roer dit met de pollepel door het beslag, snij de rest van de bosvruchten in stukjes en bestrooi deze met wat bloem.
Mix op gemiddelde snelheid de natte ingrediënten en de droge ingrediënten. Roer vervolgens de kleine stukjes fruit door het beslag.
Vul de cupcakevormpjes voor de helft met beslag en bak de cupcakes gaar en goudbruin in ongeveer 20 tot 25 minuten.
Laat de cupcakes de eerste tien minuten buiten de oven in het muffinblik afkoelen, daarna kun je de muffins op het rooster verder laten afkoelen.

Aardbeien Botercreme

2 dl soja bakken en braden
8 dl gezeefde poedersuiker
65 gr klein gesneden aardbeien
50 ml sojamelk

Klop de sojaboter tot deze luchtig is.
Voeg de poedersuiker toe en roer deze met de pollepel door de sojaboter, zodra de sojaboter de poedersuiker volledig heeft opgenomen kun je het mengsel 3 minuten op op gemiddelde snelheid kloppen.
Voeg daarna de sojamelk en de stukjes aardbei toe en klop het geheel nog 5 tot 7 minuten tot het helemaal glad en luchtig geworden is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je de smaak te pakken hebben en voor een speciale gelegenheid bijzonder mooie cupcakes (zie afbeelding) willen maken, dan is dit ook een goede website (bron 3).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Het zijn lekkere muffins maar geen cakejes. Dit beslag is niet zo luchtig als cakebeslag, ook omdat er olie ingaat.
Het wordt dan wat compacter als cakebeslag, omdat muffins nu eenmaal meer tot de broodjes wordt gerekend.
Recept voor Lily's cupcakes (originele).

Sparkling vanilla:

* 90 gr boter
* 300 gr (extra) fijne suiker
* 100 ml olie
* 2 grote eieren
* 300 gr patentbloem
* 10 gr bakpoeder
* zelfgemaakte vanille-essence
* 3 el melk , snufje zout.

Voor de vannile-essence:
* 140 ml melk
* 120 ml ongeslagen slagroom
* 1 vanillestokje

Maak eerst de vanille-essence
1 Doe de melk en de room in ee pan en voeg het vanillestokje toe. Laat het geheel op laag vuur warm worden maar breng het niet aan de kook. Verwarm 5min, wanneer het goed heet is haal je de pan van het vuur.
Haal het vanillestokje eruit, schraap het vanbinnen schoon en voeg het toe aan het roommengsel. Laat het afkoelen voor je het verder verwerkt.

2 Verwar de oven voor op 180 graden. 3 Meng de boter, suiker, olie en de eieren in een beslagkom tot een egale massa. 4 Zeef de bloem met het bakpoeder en zout en voeg dit toe, meng rustig door. 5 Houd 3 el vanille-essence achter voor de topping en voeg de rest samen met de melk toe aan het beslag. 6 Mix alles 5 min tot een luchtig beslag. 7 Vul de cakevormpjes tot twee-derde en plaats ze in het midden van de oven gedurende 20 min. Laat ze afkoelen. 8 Doe nu voor de topping de boter en de poedersuiker in een kom en mix tot een geheel. Voeg dan de 3 el vanille-essence in een dun straaltje toe en klop alles tot een zachte, gladde maar toch stevige substantie. 9 Vul een spuitzak met de topping en spuit de afgekoelde cakejes op...Veel bakplezier...

Toegevoegd na 14 minuten:
Het lukt me niet om er een foto bij te voegen maar chek daarvoor even de bron.

Toegevoegd na 20 minuten:
Als je het wilt kan ik je ook het recept opsturen van de andere smaken, zoals Verry berry dark of Death by chocolate. Ze staan namelijk niet op hun site ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zijn bij mij favoriet;

Capuccino cakejes.

Begin met de oven voor te verwarmen op 180 graden C.

Pak een wijde kom en begin met het zeven van 150 gram bloem waarbij je 2 theel. bakpoeder en een klein theel. zout hebt gedaan en dit dus meezeeft.

Doe in een mengkom 375 gr. zachte roomboter ( is écht het lekkerste!)en als hij te hard is omdat je vergeten hebt hem uit de koelkast te halen, zet hem dan 10 sec. in de magnetron. Roer de boter zacht en wit met de mixer op middelhoge stand en doe er 150 gr. lichtbruine basterdsuiker door onder het roeren. Roer net zolang tot je de boter niet meer voelt onder je gardes. Dit
duurt ong. 5 min.

Je hebt nu een luchtige massa gekregen en doet er dan een ei bij. Mix dit ei erdoor tot het volledig opgenomen is in het beslag en doe er dan een tweede ei bij tot ook dit helemaal is opgenomen.
Voeg nu 1 eetl. koffie-extract of oploskoffie (zoals nescafé)
toe en voeg al kloppend afwisselend 1¼ dl. halfvolle slagroom en de gezeefde bloem toe. Klop steeds goed door maar niet al te lang.
Vul het beslag nu in 12 vormpjes en bak ze 25 min. in het midden van de warme oven. Als een breinaald die je er door prikt er droog uitkomt, dus zonder enig beslag eraan klevend, zijn de cakejes gaar.

Klop voor een heerlijk glazuur erop;
250 gr. lichtbruine basterdsuiker, 3 eetl. extra sterk gezette koffie, 2 eiwitten, en ¼ theel. bakpoeder in een kom door elkaar. Zet de kom au bain Marie (dus boven een pan met een laagje heet water) en klop met de mixer zo'n 7 min. tot het schuim pieken vormt.

Neem de pan van het vuur en strijk het glazuur over de cakejes of zet er een flinke dot op.
Bestuif de cakejes met wat cacao (met een theezeefje bijv)voor het glazur opstijft.
Het wordt hard van buiten, maar blijft van binnen romig.
Versier tot slot nog met een chocolade koffieboontje ef ander soort choco versiering.
amc