Wat is een goed recept voor lekkere echte zeeuwse babbelaars?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Ik heb ze zelf ook wel eens gemaakt, toen waren ze best lekker. veel succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Benodigdheden:
70 gram suiker.
30 gram basterdsuiker.
3 lepels water.
3 lepels azijn.
1 theelepel zout.
15 gram roomboter.
Bereiding:
Suiker, water, azijn, zout en boter langzaam verwarmen en laten koken, totdat een druppel in koud water geheel hard wordt. (niet te lang, dan wordt het te bitter!) De massa van het vuur nemen, even doorroeren en uitgieten op een vet gemaakte bakplaat. De massa met een vet mes doorwerken, door de kanten naar binnen te duwen. Dit herhalen tot de massa stevig genoeg is om met de hand tot een rol gevormd te worden. Beboter de handen en trek de massa, als het stijf begint te worden, uit tot een snoer van 1 ½ cm dik, knip met een schaar kleine vierkante stukjes af en laat ze volkomen hard worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het recept voor babbelaars:

500 gram suiker
50 gram roomboter
60 ml azijn
20 ml water

Werkwijze babbelaars koken,

Maak boter warm in de pan. Voeg azijn, water en suiker toe. Laat dit geheel gedurende 15 minuten flink pruttelen. Neem de proef of het mengsel goed is, door een theelepel vol te scheppen en een kloddertje in koud water te laten vallen. Word het goed hard, is het goed. Giet de massa over in een grote bakplaat met opstaande randen, let op in het begin, want het is gloeiend heet, en kan ernstige brandplekken veroorzaken. Wacht ongeveer 3 munuten en giet de massa op een marmeren plaat. Beweeg de gloeiende massa met spatels; trek de massa dan uiteen.

Vouw het mengsel weer op en trek en draai het opnieuw uiteen. Doe dit net zolang tot het taai begint te worden. Werk dan snel. Trek steeds een plukje uit tot een streng en laat iemand anders de streng inkepen. Na een paar minuten valt de streng vanzelf uiteen in babbelaars. Doe de snoepjes in een ijzeren vergiet en schudt ze dooreen, zodat de scherpe kantjes eraf gaan.

Om een goed inzicht te krijgen hoe het mengsel te verwerken, zie bijgaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeeuwse babbelaars.

Ingredienten:

250 g kristalsuiker
1 lepel blanke azijn
1 lepel roomboter
enkele korrels zout
1/2 citroen

Bereidingswijze:

Doe de suiker met 2 lepels warm water, azijn, boter en zout in een steelpan met anti-aanbakbodem. Laat de suiker volledig smelten en laat de inhoud dan 8-10 minuten zachtjes koken. Als van een druppeltje op een koud schoteltje een balletje kan worden gevormd, neem de pan dan van het vuur.
Smeer het werkblad goed in met de snijkant van een halve citroen en giet de nog vloeibare stroop uit. Strijk de stroop met een mes telkens naar het midden tot de stroop bijna niet meet uitvloeit. Neem dan de hele portie op en trek met beide handen tot een lang lint van 1 cm dik. SNEL WERKEN!!! Druk er op een afstand van 1 cm kneepjes in en laat de stroop koud en hard worden.
Breek de reep op de keepjes door, bestrooi de babbelaars met kristalsuiker en bewaar in een glazen stopfles of goedsluitende trommel.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.tournedos.nl/borrelhapjes/Zeeuwse+babbelaars.html