Wat is gezonder? Patat zonder saus of gekookte aardappelen met jus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.3K

Het beste antwoord

Buitengewoon moeilijk om een eenduidig antwoord te geven, maar ik waag een poging!

Patat zonder saus heeft zowel + als - punten:
+ Minder calorieën als je geen saus neemt
+ Als je een gezonde frituurolie gebruikt op de juiste temperatuur, kom je aan gezonde vetten die je anders niet binnen zou krijgen.
- Andersom, als je een ongezonde olie gebruikt, of de temperatuur te hoog is: dan vormen zich toxische stoffen (DPTG, acrylamide, PAK's...)
- Doorgans gebruik je meer zout voor patat.
- Door de hogere baktemperatuur worden meer vitamines geïnactiveerd dan in gekookte aardappel.

(Gekookte) aardappelen met jus hebben ook + en - punten:
+ Afhankelijk van wat voor jus (en hoeveel!) je gebruikt, zal het aantal calorieën enorm kunnen variëren. Check ff wat Panteao schrijft, hij weet waar hij het over heeft!
+ Zowel de aardappelen als de jus bevatten meer vitamines dan patat.
+ In de jus zal een kleine hoeveelheid oplosbare vezel zitten.
+ Door de lage kooktemperatuur vormen zich geen ongewenste/toxische stoffen (dat hoeft trouwens niet bij patat als je deze normaal bakt, hoor!)
- Als je veel boter gebruikt voor je jus, dan zitten dierlijke vetten in, die doorgaans minder gezond zijn dan plantaardige.
- Als je jus veel zout bevat, dan kan dat zelfs meer zout bevatten dan patat (vaak het geval bij jus uit een potje)

... waarschijnlijk vergeet ik iets, maar ik denk dat ik de belangrijkste aspecten heb staan.
En als ik alles bekijk... dan denk ik toch de aardappel met een niet te grote portie gezonde jus.
Ben benieuwd voor reacties en aanvullingen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten dat ik het er niet helemaal mee eens ben; dierlijk/verzadigd vet is doorgaans stukken beter voor de gezondheid dan de overmaat aan MVO vetzuren die we gemiddeld binnenkrijgen, ben ik het er roerend mee eens dat het sg calorieën niets te maken heeft met het gezondheidsgehalte. Toegegeven, ik ben meer dan gemiddeld in voeding geïnteresseerd en vind jouw antwoorden doorgaans uitermate boeiend. +1

Andere antwoorden (2)

Patat zonder saus geeft 287 Kcal. Gekookte aardappels zonder saus geeft 82 Kcal. Dit per 100 gr.
Wat voor jus wil je op de aardappel? Boter geeft 735 Kcal per 100 gr. Hoe vet maak je de jus.
Dus het gezonde aspect kun je zelf bepalen, maar iedere dag frites is niet bepaald gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt precies calorieën gaan tellen maar patat en aardappels zoals ze doorgaans gegeten worden ontlopen elkaar nauwelijks qua voedingswaarde.

Een afdoende antwoord op deze vraag is eigenlijk niet mogelijk omdat je totale voedingspatroon bepaalt of je gezond eet of niet. Daarom kan een portie frites, zelfs met, net zo gezond of ongezond zijn als een paar gekookte aardappeltjes met een lepel lekker vette jus.

Het maakt misschien meer uit waar je eet. In de snackbar of in een fastfoodrestaurant ben je misschien eerder geneigd om meer calorierijke snacks te eten zoals hamburgers, berenklauwen of frikandellen, of zelfs de beruchte kapsalon. Maar thuis kun je daar natuurlijk ook mee doorschieten, of een lekkere portie rauwkost bij je al dan niet afgehaalde frietje nemen.