Mijn cake is altijd te bros. Moet ik er dan meer of minder eieren in doen? Ik gebruik geen suiker , die vervang ik door amandelmeel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7.8K

Het beste antwoord

Bedoel je met bros dat hij te droog wordt of brokkelt bij het snijden?
Als cake te droog is komt dit door;
1) te hoge temperatuur of te lang bakken,
2) te lang af laten koelen zonder af te dekken
3) te weinig vetstoffen toegevoegd( boter)

Het brokkelen van een cake bij het snijden;
1) te weinig bloem in verhouding met de andere ingrediënten,
2) te veel eieren waardoor te grove structuur en gaten

De basis voor een cake bestaat in principe uit 4 ingrediënten, elk in dezelfde verhouding (25%). Voor de smaak kun je bijv. ger. citroenschil of echte vanilesuiker toevoegen. Eieren dragen in belangrijke mate mee aan de hoogte en structur van de cake. Echter meer eieren maken een cake droger. Ter compensatie kun je dan 10 ml.
water of melk toevoegen,zodat je alsnog een malse cake krijgt. Voeg eieren een voor een toe en zeef het meel. Dit komt de luchtigheid ten goede. Bak de cake bij aflopende temperatuur, d.w.z. verwarm voor op 200 graden en zet de oven op de juiste temp. als je de cake plaatst. Dit voorkomt openscheuren aan de bovenkant.
Ik zou niet weten of het brosse door het amandelmeel komt, misschien is daardoor de verhouding van het bloem-
deel wel teveel. Je kunt natuurlijk als je de smaak van amandel juist lekker vindt ook gewoon de basis nemen,
Bloem, eieren, boter en suiker (elk 25 %) en dan amandel essence nemen.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de vervanging van de suiker, zal de cake ook iets droger worden, omdat normaal gesproken een deel van de suiker vloeibaar wordt en zich in de cake verspreid. Ik zou zelf eens proberen een extra ei te gebruiken, maar je kunt ook een flinke scheut sinaasappelsap toevoegen, wordt de cake ook lekker smeuig van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder ei, dat is het geheim...

En in verhouding iets meer vet gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat XiniX al zegt, het is gewoon kwestie van minder ei er in doen. En iets meer zetmeel erbij.
Dan heb je hele lekkere cake's...
Succes.!