Waarom noemen veel mensen appelbeignets steeds appelflappen?

Steeds weer rond oudjaar heeft men het over oliebollen en appelflappen,terwijl het toch echt appelbeignets zijn,die appelschijven met een gat,door bierbeslag gehaald en in olie gebakken,een flap is echt heel wat anders!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de vraag. Ik erger me hier ook altijd aan dat mensen dingen verkeerd noemen. De antwoorden die ik lees over dat ze misschien wel echt appelflappen bedoelen... wat een onzin, als mensen appelbeignets zien liggen en eten en zeggen dat het lekkere appelflappen zijn, dan noemen ze ze dus echt verkeerd... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat zijn volgens jou dan appelflappen? Voor mij zijn appelflappen die dingen die officieel appelbeignets heten, maar die ik nooit zo heb horen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelflappen zijn van die dingen die gemaakt worden van bladerdeeg. Ik maak ze ook wel eens: appel in blokjes, mengen met suiker en kaneel, op een velletje bladerdeeg, schuin dubbel- en dichtvouwen. Eventueel met suiker bestrooien en dan in de oven. Bij de bakker heb je ze ook.
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh - dan ben ik nog nooit van mijn leven appelflappen tegengekomen. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dan is dat gelijk het antwoord op de vraag... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je niet storen aan mensen die zich ergens aan ergeren (ook al ben ik ook zo iemand). Bedenk dat die mensen er zelf meer last van hebben dan jij... Weet ik uit ervaring dus... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik hou je in de gaten... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de gaten van de appeldingen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, Dounja, dat we die bladerdeeghappen ook appelflappen noemen, heeft niets met juist woordgebruik te maken. Feitelijk zijn dat ook geen appelflappen maar heten ze (apfel)strudel. Kennelijk bekt dat woord ook niet zo lekker, maar als we gerechten dan toch een buitenlandse naam aan het geven zijn.....
Appelbeignets lijken op appelflappen maar zijn het niet ; zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik ben het toch niet met je eens. Vraag bij de bakker maar eens om een appelflap en zie wat je krijgt.
En welk deeg ik gebruik voor mijn appelbeignets kun jij niet zien he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, vorige week vroeg ik bij de bakker ook om een appelflap, om voor te proeven.
Zij vroeg mij toen ook welke ik wilde hebben, de appelbeignet of de appelflap..
Ik zal mijn bakker vertellen dat hij het helemaal verkeerd heeft....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je bij de bakker niet precies het juiste artikel krijgt (aanwijzen is altijd handig) wil niet zeggen dat elke bakker het goed heeft. Het is gewoon een vertaaldingetje, er hangen geen levens vanaf ofzo, maar appelflap is gewoon beslist NIET fout en het is - van origine, want als een woord vaak genoeg wordt gebruikt wordt het vanzelf goed - geen bladerdeegproduct.
Zodra echter alle mensen het consequent zo noemen, is het taalkundig gezien juist, alleen etymologisch klopt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes: dat doet de bakker dus omdat veel mensen die dingen door elkaar halen.
@Marleen: Zie mijn reactie naar Loes. Je hebt gelijk. Als iedereen blijft volhouden dat het appelflappen zijn, dan heten ze op den duur zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja marleen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze maar lekker zijn, of het nou een appelflap, appelbeignet, appelbol, apfelstrüdel, of donut is.
Een oliebol, (of heten die ook al anders), zijn ook niet te versmaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oliebol met krenten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of is het nou met rozijnen, of krenten én rozijnen of krenten en sucade, maar dan heten ze anders, toch :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zo vervelend als mensen die pepernoten en kruidnoten niet uit elkaar kunnen houden..

Het beste antwoord

zo is dat. een appelflap heeft duidelijke een flap
en wat jij beschrijft over de oudejaars appelbeignet is juist. soort spraakverwarring, let it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Je zal hier niet achter komen tenzij je het iedereen die het zo noemt persoonlijk gaat vragen...

Ik zou me er niet te druk om maken, heeft totaal geen zin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
appelflappen "bekt" gewoon veel beter.
euhm...beignets, hoe spreek je dat uit? ;p
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spreekt het uit als : benjee.
Ik bak altijd appelflappen dus zo noem ik ze ook.
Als ik appelbeignets kon bakken zou ik ze waarschijnlijk appel beignets noemen, maar dat kan ik niet dus helaas voor jou, wij eten appelflappen en annanasflappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat deze het mensen het hebben over appelschijven met een gat,door bierbeslag gehaald en in olie gebakken. Misschien bedoelen ze ook echt een appelflap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen weten het verschil tussen deze twee helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haal ze vaak door elkaar om dat ik dat woord beignets vergeet. Dan sta ik bij de bakker en dan wil ik appel beignets hebben en dan denk ik hoe heet dat ook alweer terwijl ik een paar minuten er voor nog wist hoe ze heten. En door de druk van je bestelling zeg ik vaak het verkeerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzie diverse antwoorden,maar niemand lkegt uit,wat wat is. In mijn optie zij appelflappen dus appelschijven die je met een appeelboor uit een appel haalt en daarna door het beslag(hoeft niet persé bier in) haalt er daarna in de olie bakt. Althans zo heb ik het vroeger altijd gedaan.Ik heb vanmiddag bij de oliebollenkraam "z.g echte ouderwetse appelflappen"gehaald en die zijn ook op die manier gebakken. Appelbeignets,dacht ik worden met bladerdeeg gefabriceerd. Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag eventueel met poedersuiker,maar zonder minnetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heten ze ook. AJb, een handje poedersuiker.
Het is een beetje streek gebonden uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
appelflap is in mijn ogen ook echt wat anders dan die appelschijven met een gat.

Maar ik snap de verwarring heel goed, maar het lijkt wel erg op elkaar qua ingrediënten, misschien ligt daar de verwarring. iets met beslag/deeg en warme appel is al snel de appelflap (roept ook wat makkelijker).

Ik sta ook altijd raar te kijken als mij wordt gevraagd of ik een appelflap wil en dan niet dit krijg:
(zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken niemand die dat doet!!

Ik ken geen mensen in mijn omgeving die dit door elkaar gooien. Ook in de winkels zie ik appelflappen bij de appelflappen staan en appelbeignets bij de appelbeignets
staan.

Dus ik vind je vraag niet kloppen; zowel in Brabant, Limburg als Gelderland heb ik nog niet 1 persoon ontmoet die appelflap verwart met appelbeignet of andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelflappen zijn dikke schijven appel die ingevouwen zijn in bladerdeeg, en in de oven gebakken worden.

Appelbeignets zijn dikke schijven appel die bestrooid met suiker, en gedrenkt in kirschwasser door een frite beslag gehaald worden , en daarna in hete olie gebakken gebakken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Frankrijk heten ze beignets en in Nederland flappen.
Een gefrituurd hapje met een vulling (zoet of hartig) heet
in Frankrijk een beignetbeignet en als dit in de oven wordt gebakken een risolle
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beignets zijn feitelijk meer ene soort donuts, en worden van een iets ander beslag gemaakt, al lijkt het er wel erg veel op. Het deeg voor beignets is in de regel ook gezoet, appelflappen (goed Nederlands woord waar niks mis mee is) worden met ongezoet beslag gemaakt dat ook iets dunner is trouwens. De zoetheid komt uitsluitend van de appel zelf en de poederstuiker die je er overheen strooit.

Wie een beignet of donut en een appelflap of oliebol naast elkaar houdt, zal het verschil kunnen zien en proeven.

In andere landen worden wel appelbeignets gebakken, en blijkbaar is het woord hier ook populair geworden, maar in de basis gaat het om een (heel iets) ander product. Het woord appelflap komen we al lang tegen en is al zo oud als de wereld, misschien al van voor de kerstening. Het woord beignet (dat is toch verdoeir nauwelijks je Hollandse strot uit te krijgen ??) verwijst meer naar de vorm (ring met gat) die een appelflap lang niet altijd hoeft te hebben. De overeenkomst in uiterlijk zal hier een deel van de verwarring hebben veroorzaakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
De stukjes appel in dubbelgevouwen besuikers bladerdeeg, zijn feitelijk een soort variant op de Apfelstrudel. Blijkbaar is dat woord niet zo populair (en omdat het deeg gesloten is mag het ook eigenlijk niet helemaal zo heten, een strudel heeft kerven in het deeg zodat het vocht wat wegkan), dus noemen we het appelflap, maar het heeft er nog minder mee te maken dan met de appelbeignet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik denk dat iedereen hier wel weet wat een appelflap is of een appel beignet.
Een donut is weer een heel andere variant, maar dat weten de meesten denk ik wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar niet; Wist je dat ze in delen van Amerika (met name New Orleans) donuts beignets noemen (de gevulde varianten dan ?)
De verwarring tussen appelflap en appelbeignet is voornamelijk een vertaalslag die niet 1 op 1 toepasbaar is op een culinair product.
De kern van de vraag is dat een appelflap geen appelflap is, wat hij natuurlijk wel is. Het is alleen niet helemaal een beignet, al zullen buitenlanders de nederlandse appelflap (maar ook de oliebol !) wel zo noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar goed dat we jouw dan in ons midden hebben.
Het is wat ander dan appelbeignets
en als je het bestelt weet je het woord niet meer
het is een best moeilijk woord