Tot wanneer mag je iets "vers" noemen?

Ik kom een pak vla in mijn koelkast een pak vla tegen. Op de verpakking staat 'verse vla'. tht 28-09-2012. Gekocht op 25-09

Wat is nu de definitie van 'vers'??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
In het geval van de vla boedelen ze met vers "Dit is geen houdbare vla, die je 3 maanden ongekoeld in de kast kan bewaren"

Het beste antwoord

Het woord ‘vers’ is eigenlijk best een vage term. Letterlijk betekent vers zoiets als pas geoogst of pas bereid. Verse groenten rechtstreeks van het land of een vis die dezelfde dag is gevangen. Vers heeft ook een andere betekenis: weinig bewerkt en niet geconserveerd. Vers fruit komt niet uit blik of diepvries en vers vlees is nog rauw. In de praktijk heeft vers nog een derde betekenis: goede kwaliteit, gezond en lekker. Denk maar aan de versafdeling in de supermarkt met producten als vleeswaren, kaas en olijven. Die liggen er dagenlang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tot en met de THT-datum is het vers, althans dat garandeert de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
langhoudbaar heeft ook een tht, dat is niet vers.
Op het moment dat de vla in het pak werd gestort, was het verse vla.
Dus een dag later was ze, hoewel nog uitstekend te consumeren per definitie niet meer vers.
De benaming "verse vla" is dan ook redelijk verneukeratief!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je noemt iets vers wanneer het jou uitkomt. Vers heeft de oorspronkelijke betekenis geheel verloren.
Vlees bij de slager of super wordt vaak ook vers genoemd terwijl het regelmatig al 2-3 jaar in een vriescel heeft gelegen. Groente in pot wordt ook wel vers genoemd.
Alles is vers als de verkoper het zo noemt, daar komt het eigenlijk wel op neer.