Kiemgroente, ook wel kersgroente, microgroente of spruitgroente is groente die als kiemplantje (met de eerste twee blaadjes) wordt geoogst en gegeten.

De bekendste soort is tuinkers. Andere soorten zijn broccolikers, fenegriekkers, rode koolkers, rucolakers, radijskers, mosterdkers en Chinese bieslookkers. Ook de kiemen van sommige bloemen zoals de zonnebloem kunnen geconsumeerd worden. Kiemgroenten bevatten veel vitaminen en mineralen. Ook bevatten de kiemplantjes veel anti-oxidanten. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen kiemgroenten en spruitgroenten, waarbij kiemgroente in het licht wordt geteeld, in tegenstelling tot spruitgroente, zoals taugé en alfalfa, die door teelt in de duisternis wit blijft. Kiemgroenten zijn culinair interessant door de veelal krachtige kruidige smaak. Thuiskweek gebeurt vaak met kweekbakjes of op vochtig keukenpapier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spruitgroente is groente die als kiemplantje (met de eerste twee blaadjes) wordt geoogst en gegeten. Deze groenten worden geteeld in de duisternis. Op dat gebied onderscheidt deze groente zich van kiemgroente. Die worden in het licht gekweekt.

Voorbeelden van spruitgroentes zijn alfalfa en taugé.