Hoe krijg ik kippenpoten in de oven op lekkere smaak (citroensmaak)?

Het vocht smaakt wel naar citroen als ik het maak met citroensap of verse citroenen, maar de kip niet echt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

ik maak hem altijd zo klaar ,geleerd van mijn griekse schoonmoeder

500 g aardappelen
2 eetl. olijfolie
1 eetl. oregano (gedroogd of diepvries)
2 citroenen
4 teentjes knoflook
4 kippenbouten
zout/peper
wat water ongeveer een glas

Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 190ºC.
schil de aardappelen .
Snijd de aardappelen in grove stukken en leg deze in een kom. Giet olijfolie op de aardappelen en strooi er tijm over. Meng de aardappelen, olie en tijm goed door elkaar.
Snijd 1 citroen in vieren. Pel de knoflook. wrijf de kippenbouten in met citroensap van de tweede citroen ook onder het vel
bestrooi ze met zout en peper

Smeer een vuurvaste schaal dun in met olijfolie en leg de kippenbouten naast elkaar in de schaal.
schik de aardappelen, knoflook en citroenpartjes er
om heen en doe het water en citroensap er bij en hussel alles even met je handen ,zodat alles bedekt is met het vocht Dek de schaal af met aluminiumfolie. Plaats de schaal in de oven en laat kip en aardappel in ongeveer 40 minuten gaar bakken.wel af en toe de bouten om draaien en de aardappelen omhusselen Verwijder na 30 minuten de folie.en bak nog 15 min. De kippenbouten moeten goed gaar zijn.
als je alleen de bouten wil laat je de aardappelen weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een prachtig recept. Dit komt zeer zeker bij ons op tafel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me erg lekker, ik zal het zeker proberen! plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me een geweldig recept wat ik graag zou willen maken, maar ik dacht dat ik aardappels en rauwe kip niet bij elkaar mag doen ivm kruisbesmetting. misschien dat iemand hier een antwoord op heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is sprake van kruisbesmetting als bijvoorbeeld eerst een vork wordt gebruikt om rauw vlees in de pan te doen en vervolgens diezelfde vork dient om gare groente mee te proeven of gaar vlees uit de pan te halen. Ook kan kruisbesmetting optreden als gaar vlees na het braden wordt teruggelegd op de snijplank waarop het rauwe vlees is gekruid.maar hier is er geen spraken van het word rauw in de pan gedaan en vervolgens gebraden/gekookt

Andere antwoorden (3)

Marineer de kip gedurende een 2-tal uurtjes met gekonfijte citroenen.Deze zijn te vinden in Marokkaanse winkels .

Toegevoegd na 6 uur:
Gekonfijte citroenen hebben veel sterkere smaak dan verse citroenen .Als je deze citroenen mee gaat braden geven ze lekkere smaak aan saus .

Toegevoegd na 6 uur:
sorry ik denk dat er misverstand is over de gekonfijte citroen!! Is helemaal niet zoet maar zout ,zit in soort zoutoplossing ;Je moet de citroen ook spoelen voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom gekonfijte citroenen ? als je citroenen uitperst en de kip insmeert hiermee en inderdaad een paar uur marineert, is het effect dan anders, in ieder geval minder zoet, lijkt me ?
geen min van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
men noemt het ook wel: ingelegde citroen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat begrijp ik @katoen, dank je wel, maar waarom ingelegde en niet gewone uitgeperste citroenen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn de citroenen in zout ingelegd en is de smaak daarvan duidelijk anders dan van verse citroenen.
Eigenlijk reageerde ik op toeria, die sprak van gekonfijte citroen die dan inderdaad omgeven is door een harde suikerlaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een mistverstand dus: @katoen, daarom doen we @naam!
maar over die citroenen: al die suiker is teveel, een beetje oké, maar gekonfijte ... vul maar in, liever niet!
je hebt het trouwens over citroenen die in ZOUT ingelegd zijn? bedoel je niet suiker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus gekonfijte citroenen, of kastanjes, of viooltjes etc. zijn omgeven met een harde suikerlaag.
Ingelegde citroenen zijn in zout ingelegd en is een ingrediënt uit de Marokkaanse keuken.
http://marokkaansarabisch-koken.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=55674&Snelle-ingelegde-citroenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn geconfijt in zout, niet in suiker. Dat noemen wij inderdaad eerder ingelegd, omdat we bij geconfijt al snel aan suiker denken. Zie boven.
http://www.onskookboek.be/jamie-oliver-recepten/gekonfijte-citroenen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
katoen: bedankt voor de interessante link! mediterraans koken is lekker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@marleen: ook bedankt voor de link. ik dacht even dat het jamie olivers recepten waren, maar nee, natuurlijk niet, jamie schrijft boeken, maakt tv en verdient zo zijn geld, logisch.
maar er staan wel recepten van allerlei, leuk.
Wil je dat de kip zelf naar citroen smaakt, rasp dan de schil van de citroen en maak het vel van de poten wat los van het vlees, door er je vingers onder te schuiven.
Wrijf dan de citroenrasp onder het vel in het kippenvlees.
Nog lekkerder is om er wat verse tijmblaadjes door te mengen en samen onder het vel aan te brengen.
Je kunt er ook nog een dun plakje citroen onder schuiven.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmm, ja! @AMC, maar het is nog lekkerder om in de buik van een hele kip een schoongeboende en ingeprikte citroen te stoppen. De kip verder braden zoals gebruikelijk.
amc
11 jaar geleden
Ik weet het! Doe ik zelf vaak. De vraagsteller gebruikt echter kippenpoten.(^-^)
Het kookpunt van citroenzuur is 175C dus zal vervliegen en het overige lost op in het vocht.
Het eerst gegeven antwoord is dus correct, .. afdekken met folie zodat het condenseert op de kip (kip nooit lager zetten dan 200C!) wat je ook kunt doen is elke kippenbout afzonderlijk in folie doen met wat citroenen, ook heerlijk op de BBQ