Vragen over sushi: Zit er een verschil tussen sushi uit Japan en sushi uit Nederland?

Veel Aziatische gerechten die we hier in Nederland eten zijn aangepast aan de westerse smaak. Milder, minder kruiden en soms met andere ingrediënten etc. Is dit met sushi ook zo, zo ja wat zijn de verschillen dan?

Is mirin noodzakelijk voor het bereiden van Japanse sushi's ?

Om een rijstazijn-dressing te maken moet je rijstazijn mengen met wat suiker. Ik heb een flesje sushi-seasoning van de Xenos, ingrediënten: Rijstazijn, water, suiker en zout. Klopt het dat ik hier niks meer aan hoef toe te voegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Antwoorden (3)

In Japan gebruiken ze andere zalm dan in Nederland
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is van veel dingen afhankelijk, maar de kok maakt het verschil. De manier waarop het gemaakt word. De versheid van de producten etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen hier met dank aan de speciaal zaken/toko's toch wel een goede sushi maken en vooral als je over zeer verse vis kunt beschikken. Vis die niet zo lang geleden gevangen is, die is perfect hiervoor.
De ingrediënten die je ervoor nodig hebt zijn ook allemaal hier te koop.

Alleen is er verschil in smaak van de tonijnvis, omdat de tonijn daar gevangen wordt en direct verhandeld, dus echt vers is en niet veel kans krijgt om 'oud' te worden. De sushi eethuizen verwerken er dagelijks heel veel van, omdat ze altijd veel klanten hebben. Het is daar zoals dagelijkse kost, te vergelijken met onze aardappelen, groenten en vlees. De tonijn leeft in de grote oceanen dus wij moeten deze importeren. Hij moet dus altijd ingevroren zijn en schoongemaakt. Exporteren vereist namelijk dat de ingewanden eruit zijn, omdat het anders gaat rotten, zelfs als het bevroren zou zijn en een vis kan je nu eenmaal niet helemaal schoonspoelen van binnen (darmkanaal). Wij hebben hier wel verse zalm omdat we die ook zelf kweken en het verschil in smaak is dan ook niet veel anders, mits hij echt vers bereid wordt. In Japan gebruiken ze ook gele vinvis en die zwemt ook alleen in de oceanen. Als je die hier zou eten. is hij eveneens ingevroren geweest en dus niet zo vers als daar.

Toegevoegd na 1 minuut:
De rijstazijn wordt in japan ook vermengd met water, suiker en zout, dus die is bij jou al kant-en-klaar.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je toch even willen tegenspreken.
De vis die gebruikt wordt in Japan voor de sushi is in tegenstelling wat je zou denken niet kraakvers daar kraakverse vis niet te eten is want keihard.
De viswordt "gerijpt", dit kun je vergelijken met vlees dat men laat besterven.
Ook wordt de vis ingevroren om eventuele parasieten te doden.
En voor je het vraagt: ik ben reeds enkele malen in Japan geweest en heb daar verscheidene vrienden die mij in kontakt brachten met sushigrootmeesters.