Hoe maak ik zelf een lekkere marinade voor vlees?

Ik wil niet die kant-en-klare zakjes gebruiken, maar zelf met natuurlijke ingredienten een lekkere marinade maken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Het beste antwoord

Welke soort vlees wil je marineren?
Iedere marinade heeft weer zijn speciale smaakstoffen. Zo heeft wild de
smaakstoffen jeneverbes en koreander als speciale smaakstof.
Bij lamsvlees gaat tijm of basilicum.
Vaak gaan er smaakstoffen bij die ook in de saus komen. De smaak van het vlees en de saus zijn dan beter.
De basis van een marinade is :Rode wijn, of water met azijn.Hieraan toevoegen, wat gesneden wortel, gesneden ui, gekneusde knoflook,wat thijm,peterselie,selderij,een laurierblad en twee kruidnagels, teentje gekneusde knoflook, gekneusde peperkorrels.
Hierop het vlees leggen,en zorgen dat het minimaal half onder staat.Iedere twee uur draaien,gedurende 24 uur.(je hoeft er 'snachts niet voor op te staan).
Daarna droogdeppen,en het vlees licht zouten,
en braden.De gezeefde marinade in de saus gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1 teentje jngehakt knoflook
1 kleine fijngesnipperde ui(en)
2 fijngesneden, ontvelde tomaten
1 dl olie
2 eetlepels citroensap
1 theelepel paprikapoeder,
2 eetlepels fijngehakte, verse koriander

(optioneel 1 eetlepel cajun poeder)

ongeveer 3 minuten goed roeren en je hebt je marinade
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je van houdt en om welk vlees het gaat dat je wilt marineren maar een grove basis voor je marinade kun je altijd vinden in een mengsel van (veelal rode) wijn, olijfolie, beetje bouillon, geperst teentje knoflook, peper, scheutje azijn, wat zout (van ansjovisfilets via keukenzout tot de juiste ketjap) en wat zoet (suiker, honing, siroop).

Breng je deze daarna op smaak door haar te verrijken met bijvoorbeeld kruiden, ketchup (desnoods), gekneusde noten, mosterd enz. enz.

De variaties zijn nagenoeg eindeloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Marinade voor zowel varkens-, lamsvlees en kip

Ingrediënten:

½ kopje slaolie
½ kopje sherry of wijn
½ kopje sojasaus
1 theelepel mosterd
½ limoen (sap)
schepje bruine suiker
1 geperst teentje knoflook
1 theelepel gemberpoeder
enkele geplette peperkorrels
1 zeer fijn gesneden ui

Bereiding:

Meng alle ingrediënten goed door elkaar.
Laat het vlees minstens een aantal uren hierin marineren.

Succes verzekerd, eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je vlees lekkerder en malser wlt maken.

Marineren betekent vlees wegzetten in een marinade.
Een marinade is een geurige vloeistof, bestaande uit azijn met water, of wijn, met daarin verse en gedroogde kruiden.
Door het vlees hier een aantal uren of soms wel een dag of een paar dagen in te laten liggen, neemt het de smaak van de vloeistof over.
Bereid het vlees daarna zoals je gewend bent, dan heeft het een aparte, kruidige smaak.
De basis van een marinade is meestal een zure vloeistof van water en azijn of wijn.
Dit geeft niet alleen een lekkere smaak aan het vlees, maar zuur lost ook het bindweefsel van het vlees op.
Hierdoor wordt het malser.
Vooral bij wat taat vlees speelt dit een rol.
Daarom wordt vlees van wild, zoals haas, vaak gemarineerd.In principe kun je elke vleessoort - behalve gehaktprodukten - rustig marineren.
Marineren blijft iets bijzonders dat je niet elke dag doet.
Daarom komen ook bijzondere vleessoorten meer in aanmerking.
Wild, stukken groot vlees als varkensschouderstuk, varkensfricandeau, rosbief en dergelijke.
En natuurlijk taaie vleessoorten.
Hiervan zijn runderlappen een goed voorbeeld.
Marineren heeft ook een lekker resultaat bij vlees dat daarna gegrilleerd of op de barbecue gelegd wordt.De basis van een marinade is een vloeistof die van zichzelf aromatisch en vrij sterk van smaak moet zijn.
Want de smaak van de vloeistof moet goed in het vlees kunnen dringen.
Azijn en wijn zijn daarom heel geschikt.
Azijn kun je voor elke vleessoort gebruiken.
Maar neem nooit alleen azijn, dat is weer veel te zuur en zou het vlees bederven.
Half azijn, half water is een goede verhouding.
Elke soort tafelazijn is geschikt, maar extra lekker maak je de marinade als je wijnazijn of een kruidenazijn neemt.
Wijn kun je wel onverdund gebruiken, het is wat duurder, maar het geeft ook een wat fijnere smaak dan azijn.
Je hoeft geen dure, goede wijn te nemen, de smaak hiervan komt niet echt tot zijn recht in een marinade.
Als je een redelijke tafelwijn neemt, krijg je een prima resultaat.
Vind je een wijn niet lekker om te drinken gebruik hem dan ook niet om te marineren.
Zowel de rode als witte wijn zijn lekker als marinade.
Varkensvlees en kalfsvlees wordt meestal in witte wijn gemarineerd, rundvlees en wild eigenlijk altijd in rode wijn.Azijn en wijn zijn niet de enige vloeistoffen waarmee je kunt marineren.
Ketjap en sherry worden bijvoorbeeld veel toegepast in de Oosterse keuken.
Zij geven het vlees een pittige en pikante smaak.
Wil je het vlees marineren om het later te roosteren op de barbecue of onder de grill, dan zijn ook tomatensauzen, zoals tomatenketchup en chilisaus heel geschikt.Aan de marinadevloeistof worden kruiden toegevoegd om de marinade pittiger en kruidiger te maken.
allereerst verse kruiden.
Maar ook pittig smakende groenten als ui, prei, wortel en paprika komen hiervoor in aanmerking.
Snijd deze groenten in niet al te fijne stukken, zodat zij hun smaak goed aan de marinade kunnen afgeven