Mijn Relance keramische koekenpan is aangebakken. Ik krijgt dit met heet water, sop en de bijgeleverde spons niet schoon. Iemand nog tips?

Toegevoegd na 1 dag:
Na een paar uur uitkoken met azijn, en een nacht staan, is er geen verbetering opgetreden, de zwarte vlekken zitten er nog steeds in... Zou Soda beter helpen, of is dit vergelijkbaar.
Het lijkt wel of de vlek erin gebrand is, het ligt er niet bovenop.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh je hebt nog geluk ; je hebt geen witte ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) Nee, een grijze...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij is het ook niet gelukt ; serieus geprobeerd (met gewoon pure azijn trouwens) maar de bruine vlek blijft gewoon. Wel is de pan echt volledig vetvrij en brandschoon. Maar dat was-ie al ;)
Weer even opnieuw invetten voor nieuw gebruik dus ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit er echt aan te denken om terug te gaan naar de winkel, ik heb de pan net een kleine maand denk ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er iets zodanig in die pan gebakken is ligt dat meestal aan de gebruiker die de pan ofwel op een té hoog vuur heeft gezet ofwel de pan onbewaakt op het fornuis heeft laten staan.
In beide gevallen heeft het geen nut de pan de schuld te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mwah ; ik kook toch al ietsiepietsie langer dan deze week, en heb echt nog nooit problemen gehad, hoor. Althans, de laatste 25 jaar niet meer ;)
En nee, te heet is het zeker niet geweest. Meer een kwestie van te weinig vet voor dat type pan vrees ik. RVS, geëmailleerde pannen en uiteraard teflon krijg je echter altijd wel weer schoon, dat keramiek kan echt niks hebben.

Het beste antwoord

Ik heb ook zo'n - sorry - rotding (het leek zo leuk....), en hoe voorzichtig ik ook bak, met sommige gerechten BLIJFT het aanbranden. Zelfs op een laag pitje.
Het enige waarmee ik het wegkrijg is een ouderwetse zeepwolspons / pannenspons. Daarmee krijg je alle aanbaksels wel weg (en blijft de pan functioneren als voorheen), maar de bruine vlekken blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommige gerechten moet je ook blijven roeren eender welke pan je gebruikt.
Het vuur aanpasen wil ook wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik ga toch echt niet vier uur lang mijn suddervlees lopen roeren ; elk kwartier moet voldoende zijn. Vuur kan niet lager dan sudderen....
Ik had gewoon geen witte pan moeten kopen in de veronderstelling dat-ie wit zou blijven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien moet goed kookgerei zelfs na uren in de oven gewoon weer schoon te krijgen zijn. Hoe hard de randjes ook - onvermijdelijk - inbranden.
Ik ben bang dat voor echt home-cooking en slow-cooking keramiek (nog) niet het beste materiaal is. Voor messen is het echter prima.

Andere antwoorden (5)

Even proberen om te laten uitweken met kokend water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten weken in biotex
Gegarandeerd succes
Wel een hele nacht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los wat azijn op in heet water (1/100) en laat er je pan in weken, gegarandeerd dat ook de bruine vlek (is aangebakken vet) verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geprobeerd, maar nee, 0,0 resultaat. Het is er echt IN gebrand verkleurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Same here... geen enkel resultaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik twijfelde al over de kwaliteit, weet nu zeker dat ik een dergelijke pan niet wil.
Vooral bij eiwitrijke producten in een vetvrije keramische pan wil het nog wel eens gebeuren dat het toch aanbakt.
In het geval dat je hem niet schoon krijgt, probeer het volgende eens;
Laat een beetje water met een scheut azijn enkele minuten koken in de pan. Laat de pan met inhoud dan een tijdje weken. Daarna afgieten en met een droge doek uitwrijven. Als het goed is glimt de pan nu weer.
Mocht het nog niet hebben gewerkt, dan kan je de pan even laten inweken met Cilit Bang of een vergelijkbaar product. Na enige tijd haal je het vuit eruit met een groen schuursponsje.

deze laatste tip kan je zonder problemen uitvoeren met een Relance 40 koekenpan. Probeer het in geen geval met
een koekenpan met een reguliere antiaanbaklaag.
amc
11 jaar geleden
Strooi wat Soda in je pan, wat heet/kokend water in de pan gieten en minimaal een uurtje laten inweken (het liefst een nachtje), 's morgens even flink schrobben met een afwasborstel en schuursponsje. Dan moet de vlek weg zijn! Soda is niet erg goed voor je dus zet je pan nog even in de vaatwasser of was hem nog een keer goed af met heet water en afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's de manier die mijn grootmoeder reeds gebruikte bij hardnekkige vlekken enzomeer, en het is een manier die nog steeds werkt want ook ik gebruik deze manier nog steeds.
Dikke +