wat is het verschil als je een cake bakt met zelfrijzend bakmeel, of met bloem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
8.5K

Het beste antwoord

Als je een cake bakt met zelfrijzende bloem dan hoef je niet zoveel acht te slaan of het inbrengen van lucht in je beslag.

Met gewone bloem moet je meer acht slaan op de volgende dingen:
1. De eidooiers met de suiker zeer luchtig kloppen
2. Zachte boter gebruiken en deze goed luchtig kloppen met punt 1
3. Eiwitten zeer goed opkloppen met een weinig van de suiker en deze in twee delen onder je beslag mengen. (deel 1 om het beslag iets zachter te maken zodat je deel 2 makkelijker en met zo weinig mogelijk verlies van de luchtigheid onder het beslag kan spatelen)
4. Eens je beslag gemengd is direct in de vorm doen en afbakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog vergeten te vermelden dat qua smaak er weinig tot geen verschil zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Zelfrijzend bakmeel is bloem waaraan een rijsmiddel is toegevoegd. Zonder rijsmiddel zal je cake dus minder goed rijzen. Wel kun je zelfrijzend bakmeel vervangen door bloem en bakpoeder.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, ik wist dat je dan idd nog bakpoeder moet toevoegen, maar qua smaak is er dus geen verschil?
Je moet bij de ingrediëntenlijst kijken. Aan sommige soorten bakmeel wordt alleen rijsmiddel toegevoegd, maar andere soorten (bv. De Beste - huismerk van Dirk) bevatten ook aroma's. Ik maak regelmatig gebruik van alle mogelijkheden (gewone bloem + bakpoeder, zelfrijzend bakmeel zonder aroma's, zelfrijzend bakmeel met aroma's) en merk echt geen verschil wat de kwaliteit of smaak van het eindproduct betreft.