Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik ervoor dat het kruimellaagje van een kruimeltaart hard wordt, en geen papperig laagje?

Gisteren heb ik het recept voor een Peren-bosbessencrumble gemaakt, maar het kruimellaagje (bestaande uit zelfrijzend bakmeel, basterdsuiker en boter) werd maar niet hard.
Had hier nog een ei bij gemoeten, stond de oven niet warm genoeg of wat is dé truc om dit kruimellaagje wel te laten lukken?

Toegevoegd na 1 uur:
En hoe warm kan ik de oven het beste zetten?

Toegevoegd na 1 uur:
En hoe warm kan ik de oven het beste zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
10.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee, bij mij lukt het altijd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

200 gr bloem (gezeefd)
150 gr boter
100 gr suiker
2 eetlepels water en een snuifje zout.

Meng het suikermengsel en het water en het zout met de hand door de boter.
Meng niet te lang; de boter mag ook hier niet smelten.
Zeef nu de bloem boven het botermengsel.
Maak nu met beide handen een wrijvende beweging, zodat er "kruimels" van het boter-bloemmengsel ontstaan.
Deze kun je dan verdelen over de taart.
Op deze manier moet het lukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je wat minder boter moet toevoegen.
De boter maakt het juist zacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovenkant belakken met eigeel, krijg je harde glimmende laag
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de kruimellaag is het belangrijk, drie gelijke hoeveelheden te gebruiken.

Dus 50 gram bloem, 50 gram suiker en 50 gram boter.

Dit met de vingers losjes verkruimelen en voor het bakken even in de koelkast zetten. Het moet eigenlijk altijd lukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laagje wordt ook lekker knapperig als je de eerste 10 minuten de grill erbij aanzet (als die in je oven zit).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er nog te veel vocht in je fruit zit, dan kun je nog zo'n goed deeg maken, maar dan zal die sam worden.
Dus goed het fruit drogen, meschien even in wat keukenpapier laten liggen.
En mijn ervaring zegt dat je geen fruittarten in een combimagnetron met ovenfunctie kunt bakken, de bodem is dan altijd sam.
Dus voor fruittaarten moet je een echte oven hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kruimelvla, is het zo dat je normaal de deeg van tevoren moet koelen dus eventjes in de koelkast zetten voordat hij verwerkt wordt.
Meestal lukt het dan. Wat betreft de temperatuur dit is natuurlijk bij iedere oven anders of bij gas elektra en hetelucht dit zul je aan de hand van het recept moeten nakijken, of de handleiding van de oven raadplegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waneer je de taart klaar heb en de laatste stap gaat doen door de kruimelige korels er op te leggen kan je er een laagje geklopte ei opdoen daar door word hij mooi van kleur en knapperig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding