Hoe maak je djuvedj rijst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Mijn vraag... hoe spreek je "djuvedj" uit... ???
:-)

Antwoorden (2)

Hoofdgerecht, 4 personen, Voorbereidingstijd 30 minuten, Wachttijd 60 minuten, Bereidingstijd 90 minuten, Wereldkeuken

Ingrediënten

400 gram magere varkenslappen
peper en zout
1 grote ui
1 teentje knoflook
1 el blokjes gerookt spek
3 el olijfolie
1 el paprikapoeder
1 aubergine
1 rode paprika
4 el in stukjes gesneden sperziebonen
4 grote aardappelen
4 tomaten
tijm, laurier
peper en zout
1 potje witte bonen
peterselie
1 stokbrood

Materialen

Grote pan

Bereiden

Dit is een Joegoslavische stoofschotel van verschillende soorten groenten met varkensvlees.

Snijd het vlees ind dobbelstenen en wrijf die in met zout en peper. Snij de ui in ringen en snipper de knoflook. Smelt de spekblokjes uit in de margarine en fruit daarin boven zacht vuur de ui, bestrooid met de paprikapoeder. Neem alles uit de pan, draai het vuur hoger en bak snel het vlees aan alle kanten aan. Voeg er de in blokjes gesneden aubergine, de in reepejs gesneden paprika, de gesnipperde sperziebonen en de in plakjes gesneden aardappelen aan toe. laat deze even meefruiten, voeg er de gepelde en in plakken gesneden tomaten bij, laat alles nog even verder pruttelen en leg de ui en spekblokjes er weer bij. Voeg een scheutje warm water toe en laat, met het deksel op de pan, alles op zeer zacht vuur een uur stoven met als kruiderij wat tijm en laurier, zout en peper. Tenslotte doet u er de witte bonen bij en laat die mee warm worden. Strooi voor het opdienen peterselie over het gerecht. In plaats van aardappelen kunt u gare rijst toevegen tegen het einde van de stooftijd. Eet er stokbrood bij.
200 g rijst
2 grote uien
2 knoflookteentjes
1 rode paprika
1 gele paprika
3 eetlepels olie
3 tomaten
4 eetlepels erwten
¼ liter vleesbouillon
2 lepels tomatenketchup
zout & peper
paprikapoeder

De rijst ca. 10 minuten in water koken (kook 3 mokjes water op een ½ mokje rijst.) en aansluitend goed laten drogen. De uien snipperen en de knoflook fijnhakken. Paprika's in ruitjes snijden, de tomaten in vieren. (evt. pellen). De olie in een pan verhitten en de uien, knoflook en paprika aanbakken. Als de paprika's een beetje zacht (niet helemaal gaar) zijn, de tomaten, erwten, rijst en bouillon toevoegen en alles ca. 30 minuten laten garen onder af en toe doorroeren. Op smaak brengen met paprikapoeder, peper en zout en evt. ketchup.