Hoeveel calorieën bevat een eetlepel olijfolie?

Is daarbij een verschil tussen de 'gewone' en extra vierge?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
36.1K

Het beste antwoord

Mijn "bijbel" op kaloriegebied = "kijk op calorieen en joules" van Nicoline Duinker-Joustra. [Inmiddels aan de 17e druk] zegt

olijfolie, 1 eetlepel, 10 gram, 370 Kjoules, 90 Kcal, waarvan 10 gram vet en dat zijn onverzadigde vetten.

Als de olie niet meer dan 2% vrij zuur bevat, mag de olie "vergine" [of vierge] olijfolie heten. Indien dit gehalte 0,8% of lager is, dan mag de olijfolie "extra vergine" [extra vierge] genoemd worden.

Voor de kalorien maakt het dus niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aantal Kcal blijft gelijk tussen gewone en extra vierge.

500 mililiter is 800kcal.

Hoeveel 1 eetlepel bevat mag je zelf uitrekenen.
Ik weet niet hoe groot jouw lepels zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel, indien je dat denkt, kijk dan eens op de etiketten van de flessen olijfolie. Heb ik ook gedaan.
Kijk, als daar de waarheid niet opstaat kan ik dat natuurlijk ook niet helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt inderdaad niet. moet zijn: 100ml = 800kcal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had even verkeerd gekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Loenie.
eetlepel (14gr) 120 calorieen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 ml. olijfolie bevat tussen de 800 en 900 kcal.

Een eetlepel is gemiddeld 10 ml. Dat is dus ongeveer 80 kcal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedingswaarde: 1 eetlepel olijfolie 120 calorieën, 13,5 gram vet (2 gram verzadigd), 1,5 gram meervoudig onverzadigd, 10 gram enkelvoudig onverzadigd.