Als je allergisch bent aan "aardappel", mag je dan wel "zoete aardappel" eten?

Ik zoek een alternatief om frietjes te bakken voor mijn zoontje die allergisch is aan aardappel. Betekent een aardappel allergie dan automatisch dat je ook allergisch bent aan zoete aardappel, of moet ik dit zien als twee totaal verschillende zaken?

Ik laat het de volgende keer bij de huidtesten testen, maar eigenlijk wil ik niet zo lang wachten om frietjes te bakken maar ik durf het risico met die zoete aardappel niet zomaar nemen.

Iemand die hier meer van weet? Dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
8K

Antwoorden (3)

Ja. Zoete aardappels ( bataten) zijn immers geen aardapelen maar totaal andere knollen. Deze is familie van de winde en komt uit Mexico. De aardappelen, eigenlijk van de nachtschadefamilie net als tomaten, komen uit de hooglanden van Peru. Dus kan je zonder problemen zoete aardappelen nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder kun je ook groentefrites maken, van o.a. reepjes wortel, knolselderij, koolraap, pastinaak (mijn favoriet). Je kunt het ipv de frituur ook in de oven doen met een beetje olie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is van persoon tot persoon heel erg verschillend. Allergisch ben je niet voor een product zoals de aardappel, maar voor een heel kein onderdeel: emzymen. Enzymen zijn de 'bouwstenen' van eiwitten. Het is niet altijd helemaal logisch waar het imuunsysteem van je lichaam op reageert, dus je kunt het beste de persoon in kwestie zelf even vragen.
Al het om jezelf gaat: test een klein beetje uit door de zoete aardappel (geschild) over de binnenkant van je onderlip te wrijven. Krijg je snel jeuk? Dan kun je er niet tegen. Je kunt evt. nog proberen om ipv de rauwe aardappel het te proberen met een bereidde aardappel zoals gekookt of gefrituurd. Dan zijn vaak de allergenen uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk hoor, en je geeft ook goede uitleg. Maar ik wil nog wel even een aantekening plaatsen bij het uitproberen van de zoete aardappel op bijvoorbeeld de onderlip: dat werkt alleen maar als de verwachte reactie jeuk of roodheid is, of eventueel lokale zwelling. Als iemand reageert met buikkrampen of uitslag, heb je daar minder aan. En nog ernstiger natuurlijk als eland anafylactisch reageert op voedingsmiddelen waar hij allergische voor is. Bij een andere vraag geeft VS aan dat het gaat om zijn zoontje van vijf, en dat die zo allergisch is dat alles wat hij eet buiten rijst, kip en bepaalde groente, fataal kan aflopen bij hem. Ik neem aan dat dat gat om anafylaxe, en daar kun je dergelijke risico's niet mee nemen. Hij zal vast een epi-pen bij de hand hebben, maar toch. Overleggen met de allergoloog en een eventuele provocatietest in het ziekenhuis uitvoeren onder goede controle lijkt mij een stuk veiliger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik had die andere vraag niet gelezen, goed dat je ff aanvult.
Overleg met een Allergoloog is idd de allerbeste oplossing.