Wat is het verschil tussen mokka in koffie en mokka in taart?

Ik maak graag taarten. Als ik een mokka taart maak dan moet ik er altijd oploskoffie bij doen. Dat wordt dan de mokka. Maar als je mokka koffie drinkt, wat is dan de mokka? Ze doen toch geen oploskoffie door de koffiepads?????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
23.1K

Het beste antwoord

Koffie wordt als smaakmaker gebruikt in gebak en taart. Men zet sterke koffie, mokka genoemd, en verwerkt deze door crème, door cakebeslag enz.
Doordat je oploskoffie in het beslag gebruikt kun je , als je weinig water aan de oploskoffie toevoegt, een heel geconcentreerde koffie smaak krijgen.
In koffiepads zit gewoon gemalen koffie, ook hier geldt, als je weinig water gebruikt bij het koffie maken, krijg je mokka. Dus sterke geurige koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mokka heeft twee betekenissen:

1. sterke, geurige koffie, genoemd naar de Jemenitische havenstad Mokka (Al Mukha) aan de Rode Zee, wordt uit kleine kopjes gedronken;

2. stijve room met koffie-extract

Hierin is de eerste de soort mokka van koffie, dus gewoon een speciale soort geurige koffie. In senseo-pads wordt hiervoor waarschijnlijk gewoon zeer geconcentreerd koffiepoeder gedaan.

De tweede soort is de soort mokka voor de taart enzo. Eigenlijk is dit gewoon stijve room met 'koffie'-smaak. Aangezien mokka koffie gewoon koffie met een sterk aroma is, is de naam 'mokka' voor deze room ook toepasselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongebrande groene koffiebessen hebben weinig smaak en moeten worden gebrand om koffiebonen te krijgen. Koffie krijgt haar kleur door verhitting. Om nu mokka te krijgen, worden de bessen langzaam op ambachtelijke wijze geroosterd volgens een bepaald slowroast brandprocedé. De bonen worden gewenteld in een gesloten trommel, terwijl deze wordt verhit. Op het moment dat het koffiearoma vrijkomt, moet het branden worden gestopt. De koffie wordt dan snel gekoeld om nabranden te voorkomen. Dit gebeurt op een koelzeef. Door het brandprocedé van koffiebonen krijg je dus de specifieke mokkasmaak. Mijn schoonvader was ambachtelijke banketbakker en die brandde zijn eigen mokkabonen. Ik heb nooit ergens een lekkerdere mokkataart geproefd. Zo werd het vroeger gedaan. Tegenwoordig wordt overal poeder voor gebruikt en heeft mokkataart meer boter dan mokkasmaak.
amc