Is er een verschil tussen 'normaal' bloem en patentbloem?

Ik heb al op internet gezocht, maar ik krijg telkens verschillende antwoorden. Wat is het verschil en wat kan je beter gebruiken voor het bakken van biscuits, cupcakes etc.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
16.8K

Antwoorden (3)

patentbloem is fijner gemalen. Hierdoor bakt het luchtiger.
Het is dus geschikter voor cake, brood etc terwijl gewone bloem geschikter lijkt voor koekjes. Je kunt beide soorten voor alle bakproducten gebruiken, het gaat slechts om finetuning van je gerecht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Jaciem, ik ben het helemaal eens met je finetuning!
Hallo Marit,

Hier een antwoord van een oud-molenaar (op Oliemolen de Passiebloem in Zwolle).

Een goede molenaar kan als er voldoende wind was, meer dan 1000 kilo meel per dag malen, soms wel 2000 maar dat is echt uitzonderlijk. Waar het bij het malen op aan komt is de stenen: de afstand moet kloppen, je moet voldoende, maar niet te veel graan aanvoeren, enz. Dit allemaal om te zorgen dat je meel gelijkmatig wordt gemalen, en dat het niet te warm wordt (dan gaat het plakken). Op een molen wordt de hele graankorrel gemelan dus krijg je altijd volkorenmeel (wat zo verkocht wordt) en als de molenaar daar de hoesjes van de korrels uit zeeft (het builen) houd je bloem over.
Nu komt verreweg het meeste meel dat in de winkel ligt tegenwoordig uit fabrieken waar alle omstandigheden onder controle zijn. Patentbloem is meel dat zo gezeefd is, dat de samenstelling altijd gelijk is; Bij patentbloem is het zeven dus nog belangrijker dan het malen, jammer eigenlijk. Volkorenmeel uit de supermarkt is meestal bloem waaraan een beetje fijn gemalen hoesjes van graankorrels zijn toegevoegd. Veel reformwinkels hebben wel 'echt' volkorenmeel. De benaming ' patent' slaat op de werkwijze in de fabriek: hygienisch en altijd hetzelfde, dus een constant product.

In landen als Belgie, Frankrijk, Italie zijn de consumenten kieskeurig en daar kun je dan ook ' zacht' en ' hard' meel in allerlei gradaties kopen (soms wel 10 a 15 soorten). Je voelt nu mijn advies vast al aankomen: kijk eens of er bij jou in de buurt een korenmolen staat en koop je meel bij die molen! Vaak krijg je recepten mee en behalve korenmeel hebben ze vaak ook rogge- of mais- of speltmeel: mooi als je jouw recepten wilt varieren. In Nederland hebben we een vakvereniging van korenmolenaars (vrouwen en mannen). Is ' jouw' molenaar daarbij aangesloten dan is dat een goede waarborg voor kwaliteit. Meer informatie: kijk op de site van Het Gilde van Vrijwillige Molenaars en op de site van De Hollandsche Molen.

Vriendelijke groet
Willem Hurkmans
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Je kan de aan het eind van je antwoord genoemde websites bij de Bronnen van je antwoord zetten. Klik daarvoor op de knop Bewerken onderaan je antwoord. Dan kan straks iedereen meteen de websites vinden die je bedoelt.
Patentbloem is i.t.t. gewone bloem fijner gezeefd en constanter van samenstelling. Voor het maken van bijv. heel fijn gebak en de echte dunne Italiaanse pizzabodems dan gebruik je de zeer fijne bloem type 00, in het Italiaans genaamd: Farina tipo 00 os soms ook wel Farina doppio zero. Verkrijgbaar in de supermarkt van o.a. de merken Dececco en Barilla