Kun je snert maken van rode spliterwten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.8K
Amadea
9 jaar geleden
Voor zover ik weet bestaan groene en gele spliterwten. Maar rode? Bedoel je misschien linzen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idd , ik zat ook aan linzen te denken,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee het zijn geen linzen, maar rode spliterwten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk ook dat je rode linzen bedoelt: http://www.biovoordeel.nl/Image/0000928/rode%20linzen_25%20kg.jpg Maar daar kan je ook hele lekkere linzensoep van maken!
Amadea
9 jaar geleden
Waar kan je dan rode spliterwten kopen, en zijn die ook van een bepaald merk (staat er iets op de doos of zak)?

Antwoorden (1)

Recept voor ca 4-5 personen

ingrediënten:

500gram gedroogde roden erwten( heel als je ze kunt krijgen , maar spliterwten werken net zo goed )
8 kopjes water
2 fijngesneden uien
1 gepelde hele ui met twee hele kruidnagelen erin gestoken
1 grote fijngesneden wortel
1 vlezig beenham met bot - of - 2-3 hamschijven
1 tl . gedroogde tijm
1 tl . gemalen gember
1 tl . zout
1/8 theelepel. Peper
1 tl . grove bruine mosterd
Bereiding: Spoel de erwten in een vergiet onder stromend koud water schoon. Bij gebruik van hele erwten moeten ze een nachtje weken ( dit is niet nodig bij gebruik van spliterwten zo lang als je kunt de soep zachtjes laten koken gedurende 2 tot 3 uur ) .

Vul een grote pan met 8 kopjes water ( of 6 als je een dikkere soep wilt. Je kunt altijd verdunnen met water als het te dik wordt ) . Voeg de erwten , 2 fijngesneden uien, 1 gepelde hele ui met de twee hele kruidnagels , 1 grote fijngesneden wortel , en de beenham ( - of - 2-3 hamschijven ) .

Breng aan de kook, dek de pan af en laat het zachtjes koken op laag vuur gedurende 90 minuten.

Bij gebruik van hele erwten , af en toe met een schuimspaan de velletjes van de erwten afhalen (deze komen boven drijven tijdens het koken) . Neem 2-3 kopjes van de soep , pureer in een blender of keukenmachine en doe dit terug in de pan (dit helpt om de soep te binden) . Laat de soep sudderen gedurende tenminste 30 minuten , een uur of meer kan ook geen kwaad.

30 minuten voor het serveren : verwijder de hele ui en het vlees . Maak het vlees klein en doe het terug in de pan. Kruid de soep met 1 theelepel gedroogde tijm , 1 theelepel gemalen gember , 1 theel epel zout , en 1/ 8 theelepel peper. Laat de smaken even intrekken door het nog 15 minuten te laten sudderen.